Adaptation to Argentinian Population of the Scale of Values for Positive Adolescent Development

Authors

  • Lucas Marcelo Rodriguez CONICET - Centro de Investigación Interdisciplinar en Valores, Integración y Desarrollo Social - Universidad Católica Argentina (UCA) https://orcid.org/0000-0001-5525-1155
  • Carina Hess CONICET - Centro de Investigación Interdisciplinar en Valores, Integración y Desarrollo Social - Universidad Católica Argentina (UCA) https://orcid.org/0000-0003-4555-4376
  • Fátima Schönfeld CONICET - Centro de Investigación Interdisciplinar en Valores, Integración y Desarrollo Social - Universidad Católica Argentina (UCA) https://orcid.org/0000-0002-5395-3118
  • Belén Mesurado CONICET- Universidad Austral https://orcid.org/0000-0002-5907-5854

DOI:

https://doi.org/10.21615/cesp.7005

Keywords:

values, adolescence, positive development, character education, Scale of Values for Positive Adolescent Development

Abstract

The present study had as purposes: To evaluate the construct validity of the Scale of Values ​​for Positive Adolescent Development by Antolín Suárez et al. (2011), to evaluate the internal consistency of the instrument in the adolescent population of Argentina and to evaluate the validity of criteria with a Prosocial Behavior Scale. Two samples were formed: sample 1, 411 male and female adolescents between 12 and 17 years old (M= 14.43 SD= 1.21; 53% women); sample 2, 633 male and female adolescents between 11 and 17 years old (M= 13.15 SD= 1.14; 63.3% women), residing in Argentina. The following analyzes were performed: exploratory factor analysis, confirmatory factor analysis, Cronbach's and Spearman-Brown's alpha index, Pearson's correlations. An instrument with 18 items and 6 dimensions was obtanined. The 6 factors explained 63.11% of the variance. In the CFA, the fit of the model was adequate. The dimensions were the following: prosociality, social commitment, responsibility and honesty, integrity, social recognition, hedonism. They were grouped into social and personal values ​​on the one hand and individual values ​​on the other. The internal consistency of the subscales was satisfactory. Good criterion validity was also obtained with a measure of prosocial behavior.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lucas Marcelo Rodriguez, CONICET - Centro de Investigación Interdisciplinar en Valores, Integración y Desarrollo Social - Universidad Católica Argentina (UCA)

Doctor en Psicología. Investigador CONICET - Centro de Investigación Interdisciplinar en Valores, Integración y Desarrollo Social - Universidad Católica Argentina (UCA).

Carina Hess, CONICET - Centro de Investigación Interdisciplinar en Valores, Integración y Desarrollo Social - Universidad Católica Argentina (UCA)

Doctora en Psicología. Becaria Posdoctoral de CONICET - Centro de Investigación Interdisciplinar en Valores, Integración y Desarrollo Social - Universidad Católica Argentina (UCA).

Fátima Schönfeld, CONICET - Centro de Investigación Interdisciplinar en Valores, Integración y Desarrollo Social - Universidad Católica Argentina (UCA)

Doctora en Psychología. Becaria Posdoctoral de CONICET - Centro de Investigación Interdisciplinar en Valores, Integración y Desarrollo Social - Universidad Católica Argentina (UCA)

Belén Mesurado, CONICET- Universidad Austral

Doctora en Psicología. Investigadora de CONICET- Instituto de Filosofía - Universidad Austral, Argentina.

References

Ángel, N.G. (2020). Inteligencia emocional percibida en estudiantes de educación superior: análisis de las diferencias en las distintas dimensiones. Actualidades en Psicología, 34(128), 17- 33. https://doi.org/10.15517/ap.v34i128.34469

Antolín Suárez, L., Oliva Delgado, A., Pertegal Vega, M.Á., & López Jiménez, A.M. (2011). Desarrollo y validación de una escala de valores para el desarrollo positivo adolescente. Psicothema, 23(1), 153-159. https://www.redalyc.org/pdf/727/72717207024.pdf

Barylko, J. (2002). Los valores y las virtudes. Emecé editores.

Benson, P.L., Mannes, M., Pittman, K., & Ferber, T. (2004). Youth development, developmental assets, and public policy. En R. Lerner & L. Steinberg (Eds.), Handbook of adolescent psychology (2ª ed., pp. 781-814). John Wiley.

Benson, P.L., Scales, P.C., Hamilton, S.F. & Sesman, A., JR. (2006). Positive youth development: Theory, research, and applications. En R. M. Lerner (Ed.), Theoretical models of human development. Volume 1 of Handbook of Child Psychology (6ª ed., pp. 894-941). Hoboken, Wiley.

Bernal, A., González-Torres, M.C., & Naval, C. (2015). La educación del carácter. Perspectivas internacionales. Participación Educativa. Revista del consejo escolar del estado, 4(6), 35-45.

Byrne, B. M. (2010). Structural equation modeling with AMOS (2nd ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203805534

Campos Del Carpio, D., & Garcia Aranda, R.R. (2019). Escala de valores para el desarrollo positivo adolescente (EVDPA-R): propiedades psicométricas en una muestra de Lima. (tesis de grado). Universidad César Vallejo. https://hdl.handle.net/20.500.12692/56208

Caprara, G. (2005). Comportamento prosociale e prosocialità. En G. V. Caprara & S. Bonino (Eds.), Il comportamento prosociale. Aspetti individuali, familiari e sociali (pp. 7-22). Trento: Erikson.

Caprara, G., Steca, P., Zelli, A., & Capanna, C. (2005). A new scale for measuring adults’ prosocialness. European Journal of Psychological Assessment, 21(2), 77-89. https://doi.org/10.1027/1015-5759.21.2.77

Carvajal, A., Centeno, C., Watson, R., Martínez, M., & Sanz-Rubiales, Á. (2011). ¿Cómo validar un instrumento de medida de la salud? Anales del Sistema Sanitario de Navarra, 34(1), 63-72. https://doi.org/10.4321/s1137-66272011000100007

Castejón Costa, J.L. (2016). Psicología y Educación: Presente y Futuro. Ediciones ACIPE, pp. 373-380.

Eisinga, R., te Grotenhuis, M. & Pelzer, B. (2013). The reliability of a two-item scale: Pearson, Cronbach, or Spearman-Brown? International Journal of Public Health, 58, 637-642. https://doi.org/10.1007/s00038-012-0416-3

Fernández Liporace, M., Ongarato, P., Saavedra, E., & Casullo, M. M. (2005). Los valores en estudiantes adolescentes: una adaptación de la escala de Perfiles Valorativos de Schwartz. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación-e Avaliação Psicológica, 2(20), 9-33.

Ferragut, M., Blanca, M. J., & Ortiz-Tallo, M. (2014). Analysis of adolescent profiles by gender: strenghts, attitudes toward violence and sexism. Spanish Journal of Psychology, 17, 1-10. https://doi.org/10.1017/sjp.2014.60

Frankl, V.E. (1950). El hombre en busca de sentido. Barcelona: Editorial Herder.

Gálvez-Nieto, J.L., Vera-Bachmann, D., Trizano-Hermosilla, I., Polanco, K., & Salvo, S. (2018). Propiedades psicométricas de la versión reducida de la Escala de Valores para el Desarrollo Positivo Adolescente (EVDPA-R) en estudiantes chilenos. Revista Colombiana de Psicología, 27, 69-84. https://doi.org/10.15446/rcp.v27n2.65500

Goicochea Salazar, J.A. (2017). Propiedades psicométricas del cuestionario de valores interpersonales en adolescentes del distrito La Esperanza. (tesis de grado). Universidad César Vallejo. https://hdl.handle.net/20.500.12692/300

Gordon, L.V. (2003). SPV. Cuestionario de Valores Personales. Madrid: TEA.

Hofstede, G., Kolman, L., Nicolescu, O., & Pajumaa, I. (1996). Characteristics of the ideal job among students in eight countries. En H. Grad, A. Blanco y J. Georgas (Eds.), Key issues in crosscultural psychology (pp. 199-216). Lisse: Swets & Zeitlinger Publishers.

Kaiser, H. F. (1974). An index of factorial simplicity. Psychometrika, 39, 31–36. https://doi.org/10.1007/BF02291575

Kline, P. (1994). An Easy Guide to Factor Analysis. Oxfordshire, Routled.

Martí-Vilar M, Merino-Soto, C., & Rodriguez L.M. (2020). Measurement Invariance of the Prosocial Behavior Scale in Three Hispanic Countries (Argentina, Spain, and Peru). Front. Psychol. 11(29). https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.00029

Mesurado, B. (2020). Diez funciones psicológicas de la conducta de ayuda. EUNSA.

Rodriguez, L. M., Mesurado, B., Oñate, M. E., Guerra, P., & Menghi, M. S. (2017). Adaptación de la Escala de Prosocialidad de Caprara en adolescentes argentinos. Revista Evaluar, 17(2), 177-187. https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/67238

Rodriguez, L. M., Schönfeld, F., Hess, C., Moreno, J. E., & Benítez, M. D. R. (2017). Valores y penalización de actos. Un estudio para el desarrollo positivo en adolescentes. En IX Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología XXIV Jornadas de Investigación XIII Encuentro de Investigadores en Psicología del MERCOSUR. Facultad de Psicología-Universidad de Buenos Aires.

Rokeach, M. (1973). The nature of human values. New York: Free Press.

Rokeach, M. (1979). Understanding human values. New York: Free Press.

Seligman, M.E.P. (2002). La auténtica felicidad. Editorial Zeta.

Sosa, R.A., & Moreno, J.E. (2021). Aportes desde la Psicología al estudio de los valores. Serie Cuadernos de Psicología y Psicopedagogía, N°4. Ediciones: Centro de Investigación interdisciplinar en valores, integración y desarrollo social.

Watson, J. C. (2017). Establishing evidence for internal structure using exploratory factor analysis. Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 50(4), 232-238. https://doi.org/10.1080/07481756.2017.1336931

Published

2023-11-10

How to Cite

Rodriguez, L. M., Hess, C., Schönfeld, F., & Mesurado, B. (2023). Adaptation to Argentinian Population of the Scale of Values for Positive Adolescent Development. CES Psicología, 16(3), 30–44. https://doi.org/10.21615/cesp.7005

Issue

Section

Artículos Originales
QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views
Crossref Cited-by logo

Some similar items: