Educational, research and normative challenges for criminology in Mexico
DOI:
https://doi.org/10.21615/cesder.11.1.7Keywords:
Educational system, Employment opportunities, Legislation, Research, Teaching processAbstract
This article builds on the analysis carried out on the new challenges of criminology higher education (Navasquillo Lorda, 2016), which highlights the need for a process of change, specialization of the contents of the criminology, and areas of work exit of graduates in criminology. Three proposals are made here and consider to the reader’s reflection: The first: Possibility of making changes at the legislative level to establish the professional outings of the graduate in criminology, determine their scope and objectives in the areas deemed appropriate and related to studies of the causes of crime and prevention. Two: The prevailing need to specialize in general criminology in fields specialized in criminal problems, since new phenomena cannot continue to be addressed with old and general knowledge, and third: the promotion and strengthening of investigation generating knowledge in criminal matters, so that there is knowledge available to the scholar of the criminal, as well as for public policy planners.
Downloads
References
Diario Oficial de la Federación (2019). Lista de personas que pueden fungir como peritos ante los órganos del Poder Judicial de la Federación, correspondiente al año dos mil veinte. Recuperado de https://www.dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5581885&fecha=13/12/2019
Di Caudo, M.V. (2013). La ciencia pedagógica: construcciones, disputas, desafíos. Sophia. Colección de Filosofía de la Educación, 14, 33-50. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/4418/441846099003.pdf
Cámara Arroyo, S. (2019). La labor del criminólogo: Crítica a su falta de implementación laboral en España. Derecho y Cambio Social, 55. Recuperado de https://lnx.derechoycambiosocial.com/ojs-3.1.1-4/index.php/derechoycambiosocial/article/view/29/10
Cantú Mendoza, R. (2015). Nuevos retos a la gestión de la educación superior en México. En Cantú Mendoza, R. (coord). La Responsabilidad Social de las Universidades Contemporáneas (pp. 13-38). San Nicolás de los Garza: Universidad Autónoma de Nuevo León y Editorial Itaca.
García-Pablos De Molina, A. (1996). Criminología. Una Introducción a sus Fundamentos Teóricos para Juristas. Madrid: Tirant lo Blanch.
Giménez Pérez, A. (2020). La empleabilidad del criminólogo/a: Propuestas para el ámbito público y privado. Archivos de Criminología, Seguridad Privada y Criminalística, 7(14).
Giménez-Salinas, E. (2009). Libro Blanco Sobre El Título De Grado En Criminología. Recuperado de https://criminologiacys.files.wordpress.com/2017/08/libro-blanco-sobre-el-tc3adtulo-de-grado-en-criminologc3ada.pdf
Hikal, W. (2020). Censo de centros escolares y programas educativos en criminología, criminalística, victimología y carreras afines en México, Archivos de Criminología, Seguridad Privada y Criminalística, 8(15).
Leija, M.A. (1999). El Colegio de Criminología. UANL Relación Histórica y Vivencias. San Nicolás de los Garza: Universidad Autónoma de Nuevo León, Facultad de Derecho y Ciencias Sociales y Colegio de Criminología. Recuperado de http://cdigital.dgb.uanl.mx/la/1020128633/1020128633.PDF
Mampaso Desbrow, J.; Seoane Ruiz, A.; Pérez Fernández, F.; Martín-Moreno Blasco, C. y García Cortés (2016). Pasado y presente legislativo de los estudios de grado en criminología en España: Soluciones y cuestiones pendientes. Revista de Comunicación Vivat Academia, 135, 73-84. Recuperado de http://www.vivatacademia.net/index.php/vivat/article/view/981/1054
Medina, J. (2002). Reflexiones críticas sobre la futura Licenciatura en Criminología, Revista Electrónica de Ciencia Penal y Criminología, 4(15), 1-30. Recuperado de http://criminet.ugr.es/recpc/recpc04-15.pdf
Navasquillo Lorda, E. (2016). Los nuevos retos de la educación superior en criminología. I Congreso Internacional en Formación, Investigación e Innovación Educativa. Libro de Actas. Recuperado de http://www.iecis-edu.com/educacion-superior-en-criminologia/
Neuman, E. (1990). El estudio de la criminología en Latinoamérica y la necesidad de soluciones prácticas. Eguzkilore, 3, 269-286. Recuperado de https://www.ehu.eus/documents/1736829/2164896/24+-+El+estudio+de+la+criminologia+en+latinoamerica.pdf
Organisation for Economic Co-operation and Development (s.f.). What makes a school a learning organisation? A guide for policy makers, school leaders and teachers. Recuperado de http://www.oecd.org/education/school/school-learning-organisation.pdf
Ríos Patio, G. (2017). La herencia de la criminología clínica. Horizonte Médico, 17(2), 71-76. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/3716/371651249011.pdf
Zaffaroni, E.R. (1990). La enseñanza universitaria de la criminología en América Latina. Eguzkilore. Cuaderno del Instituto Vasco de Criminología. 3, 59-71. Recuperado de https://www.ehu.eus/documents/1736829/2164896/08+-+La+ensenanza+universitaria+de+la+criminologia.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 CES Derecho
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Article metrics | |
---|---|
Abstract views | |
Galley vies | |
PDF Views | |
HTML views | |
Other views |