Relationship between Emotional Intelligence, Academic Burnout and School Performance in Adolescent Students
DOI:
https://doi.org/10.21615/cesp.13.1.8Keywords:
Emotional Intelligence, Academic Burnout, School Performance, Students, AdolescentsAbstract
This paper aimed to analyze the relationship between emotional intelligence, academic burnout and school performance in a sample of 1.756 adolescent students belonging to 9 compulsory secondary education (ESO) centers. The instruments used were the Spanish versions of the Traid Meta-Mood Scale-24 (TMMS-24), the Maslach Burnout Inventory-Student Survey (MBI-SS); school performance was quantified through the average mark of each student. A prospective ex post facto study was conducted with a simple descriptive design. The results showed positive relationships of school performance with the dimensions of understanding and emotional regulation, as well as with academic effectiveness, and negative relationships with physical/emotional exhaustion and cynicism. The results highlight the influence of personal resources associated with emotional intelligence in preventing burnout, as well as personal effectiveness improvement that can lead to greater performance. The need to promote emotional skills in the classroom as facilitators of positive attitudes for school performance and the prevention of academic burnout is revealed.
Downloads
References
Arias, N. (2009). El síndrome de burnout en los docentes. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 18, 829-848. Recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/2931/293121945012.pdf
Asociación Médica Mundial (AMM). (2000). Declaración de Helsinki. Principios éticos para las investigaciones con los seres humanos. Seúl (Corea).
Ato, M., López, J., & Benavente, A. (2013). Un sistema de clasificación de los diseños de investigación en psicología. Anales de psicología, 29(3), 1038-1059. doi: http://dx.doi.org/10.6018/analesps.29.3.178511
Augusto-Landa, J. M., López-Zafra, E., Martínez, R., & Pulido, M. (2006). Perceived Emotional Intelligence and Life Satisfaction among University Teachers. Psicothema, 18, suppl., 152-157. Recuperado de: http://www.psicothema.com/psicothema.asp?id=3291
Baena, A., & Granero, A. (2015). Modelo de predicción de la satisfacción con la educación física y la escuela. Revista de Psicodidáctica, 20(1), 177-192. doi: http://dx.doi.org/10.1387/RevPsicodidact.11268
Bresó, E. (2008). Well-being and Performance in Academic Settings: The Predicting Role of Self efficacy (Disertación doctoral no publicada). Universidad Jaume I de Castellón, Castellón, España.
Bresó, E., Schaufeli, W., & Salano¬va, M. (2011). Can a self-effica¬cy-based intervention decrease burnout, increase engagement, and enhance performance? A quasi-experimental study. Hig¬her Education, 61, 339-355. doi: https://doi.org/10.1007/s10734-010-9334-6
Buenrostro-Guerrero, A. E., Valadez-Sierra, M. D., Soltero-Avelar, R., Nava-Bustos, G., Zambrano-Guzmán, R., & García-García, A. (2012). Inteligencia emocional y rendimiento académico en adolescentes. Revista de Educación y Desarrollo, 20, 29-37. Recuperado de: http://www.cucs.udg.mx/revistas/edu_desarrollo/anteriores/20/020_Buenrostro.pdf
Caballero, C., Abello, R., & Palacio, J. (2007). Relación del burnout y rendimiento académico con la satisfacción frente a los estudios. Avances en Psicología Latinoamericana, 25(2), 98-111. Recuperado de: http://www.scielo.org.co/pdf/rups/v11n2/v11n2a15.pdf
Caballero, C., Hederich-Martínez, C., & García, A. (2015). Relación entre burnout y engagement académicos con variables sociodemográficas y académicas. Psicología desde el Caribe, 32(2), 254-267. doi: http://dx.doi.org/10.14482/psdc.32.2.574
Caballero, C., Hederich-Martínez, C., & Palacio, J. (2010). El burnout académico. Delimitación del síndrome y factores asociados con su aparición. Revista Latinoamericana de Psicología, 42(1), 131-146. Recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/805/80515880012.pdf
Caballero, C., Palacio, J., & Hederich-Martínez, C. (2012). Síndrome de Burnout: Prevalencia y factores asociados en estudiantes universitarios del área de la salud de la ciudad de Barranquilla. Tesis doctoral. Universidad del Norte, Barranquilla, Colombia.
Carlotto, M., & Gonçalves, S. (2008). Preditores da síndrome de burnout em estudantes universitários. Pensamiento Psicológico, 4(10), 101-109. Recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/801/80111670006.pdf
Chan, D. W. (2006). Emotional Intelligence and Components of Burnout among Chinese Secondary School Teachers in Hong Kong. Teaching and Teacher Education, 22, 1042-1054. doi: https://doi.org/10.1016/j.tate.2006.04.005
Durán, A., Extremera, N., Rey, L., Fer¬nández-Berrocal, P., & Montal¬bán, M. (2006). Predicting aca¬demic burnout and engagement in educational settings: Asses¬sing the incremental validity of perceived emotional intelligence beyond perceived stress and ge¬neral self-efficacy. Psicothema, 18, 158-164. Recuperado de: http://www.psicothema.com/pdf/3292.pdf
Ervasti, J., Kivima, M., Puusniekka, R., Luopa, P., Pentti, J., Suominen, S., & Virtanen, M. (2011). Students’school satisfaction as predictor ofteachers’ sickness absence: A prospective cohort study. The European Journal of Public Health, 22(2), 215-219. doi: https://doi.org/10.1093/eurpub/ckr043
Extremera, N., Durán, A., & Rey, L. (2007). Inteligencia emocional y su relación con los niveles de burnout, engagement y estrés en estudiantes universitarios. Revista de Educación, 342, 239-256. Recuperado de: http://emotional.intelligence.uma.es/documentos/pdf50niveles_burnout.pdf
Extremera, N., Durán, A., & Rey, L. (2009). The moderating effect of trait meta-mood and perceived stress on life satisfaction. Personality and Individual Differences, 47(2), 116-121. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.paid.2009.02.007
Extremera, N., Salguero, J.M., & Fernández-Berrocal, P. (2011). Trait Meta-Mood and subjective happiness: A 7-week prospective study. Journal of Happiness Studies, 12(3), 509-517. doi: http://dx.doi.org/10.1007/s10902-010-9233-7
Extremera, N., & Fernández-Berrocal, P. (2004). El papel de la inteligencia emocional en el alumnado. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 6(2), 1-17. Recuperado de: http://redie.uabc.mx/vol6no2/contenido-extremera.html
Ferragut, M., & Fierro, A. (2012). Inteligencia emocional, bienestar personal y rendimiento académico en preadolescentes. Revista Latinoamericana de Psicología, 44(3), 95-104. Recuperado de: http://www.scielo.org.co/pdf/rlps/v44n3/v44n3a08.pdf
Gardner, H. (1983). Frames of mind: The theory of multiple intelligences. New York: Basic Books. Sternberg, R. (1985). Human intelligence - the model is the message. Science, 230(4730), 1111-1118. doi: http://dx.doi.org/10.1126/science.230.4730.1111
Gómez-Fraguela, J.A., Fernández, N., Romero, E., & Luengo, A. (2008). El botellón y el consumo de alcohol y otras drogas en la juventud. Trastornos Adictivos, 20(2), 211-217. Recuperado de: http://www.psicothema.com/psicothema.asp?id=3450
Henríquez, R. (2007). Inteligencia emocional y rendimiento académico: Un estudio en alumnos de la Provincia de Chañaral, Chile.
Jiménez, I., & López-Zafra, E. (2009). Inteligencia emocional y rendimiento escolar: estado actual de la cuestión. Revista Latinoamericana de Psicología, 41(1), 69-79. Recuperado de: https://psycnet.apa.org/record/2009-06905-005
Khramtsova, I., Saarnio, D. A., Gordeeva, T., & Williams, K. (2007). Happiness, life satisfaction and depression in college students: Relations with student behaviours and attitudes. American Journal of Psychological Research, 3(1), 8-16. Recuperado de: https://www.mcneese.edu/f/c/9ac70696/ajpr02_07.pdf
Marchesi, A., & Martin, E. (2002). Evaluación de la Educación Secundaria: Fotografía de una etapa polémica. Madrid: SM.
Martínez, A. (2010). Relación entre la inteligencia emocional y el rendimiento académico universitario en el contexto del espacio europeo de educación superior. Cuadernos de Educación y Desarrollo, 2(18), 67-74.
Mayer, J.D., Caruso, D.R., & Salovey, P. (1999). Emotional intelligence meets traditional standards for an intelligence. Intelligence, 27(4), 267-298. doi: http://dx.doi.org/10.1016/S0160-2896(99)00016-1
Mayer, J.D., Roberts, R.D., & Barsade, S. G. (2008). Human abilities: Emotional intelligence. Annual Review of Psychology, 59(1), 507-536. doi: http://dx.doi.org/10.1146/annurev.psych.59.103006.093646
Mayer, J.D., Salovey, P., & Caruso, D. R. (2008). Models of emotional intelligence.
Mestre, J., Guil, M., & Gil-Olarte, P. (2004). Inteligencia emocional: Algunas respuestas empíricas y su papel en la adaptación escolar en una muestra de alumnos de secundaria. Revista Electrónica de Motivación y Emoción, 6(16). Recuperado de: http://reme.uji.es/articulos/avillj3022906105/texto.html
Montero, E., Villalobos, J., & Valverde, A. (2007). Factores institucionales, pedagógicos, psicosociales y sociodemográficos asociados al rendimiento académico en la Universidad de Costa Rica: Un análisis multinivel. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa (RELIVE), 13(2), 215-234. Recuperado de: https://www.uv.es/RELIEVE/v13n2/RELIEVEv13n2_5.pdf
Musitu, G., Jiménez, T., & Murgui, S. (2012). Funcionamiento familiar, autoestima y consumo de sustancias en adolescentes: un modelo de mediación. Revista de salud pública de México, 49(1), 3-10. Recuperado de: https://www.uv.es/~lisis/terebel/07salud-publ-mex-art.pdf
Palacio, S., Caballero, C., González, O., Gravini, M., & Contreras, K. (2012). Relación del burnout y las estrategias de afrontamiento con el rendimiento académico en estudiantes universitarios. Universytas Psychologica, 11(2), 234-239. Recuperado de: http://www.scielo.org.co/pdf/rups/v11n2/v11n2a15.pdf
Pena, M., Rey, L., & Extremera, N. (2012). Life satisfaction and engagement in elementary and primary educators: Differences in emotional intelligence and gender. Revista de Psicodidáctica, 17(2), 341-358. doi: http://dx.doi.org/10.1387/Rev.Psicodidact.1220
Pérez, N., & Castejón, J.L. (2006). La inteligencia emocional como predictordel rendimiento académico en estudiantes universitarios. Ansiedad y Estrés, 12(2-3), 393-400. doi: http://dx.doi.org/1320858454_847
Portolés, A., & González, J. (2015). Rendimiento académico y correspondencias con indicadores de salud física y psicológica. Sportis, 1(2), 164-181. Recuperado de: https://core.ac.uk/download/pdf/75988294.pdf
Salami, S.O. (2010). Emotional intelligence, self efficacy, psychological well-being and students´ attitudes: Implications for quality implications. European Journal of Educational Studies, 2(3), 247-257. Recuperado de: https://pdfs.semanticscholar.org/4ea5/fdbe46a15822e39e3497aaccdcb90f756d9c.pdf
Salanova, M., Del Líbano, M., Llorens, S., & Schaufeli, W. (2014). Engaged, workaholic, burned-out or just 9-to-5? Toward a ty¬pology of employee well-being. Stress and Health, 30, 71-81. doi: https://doi.org/10.1002/smi.2499
Salanova, M., Martínez, I. M., & Llo¬rens, S. (2014). Una mirada más “positiva” a la salud ocupacional desde la Psicología Organizacio¬nal Positiva en tiempos de crisis: aportaciones desde el equipo de investigación WoNT. Papeles del psicólogo, 35, 22-30. Recuperado de: https://psycnet.apa.org/record/2014-08251-003
Salanova, M., Martínez, I., Bre¬só, E., Llorens, S., & Grau, R. (2005). Bienestar psicológico en estudiantes universitarios: faci¬litadores y obstaculizadores del desempeño académico. Anales de Psicología, 21, 170-180. Recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/167/16721116.pdf
Salanova, M., Schaufeli, W., Martí¬nez, I., & Bresó, E. (2009). How obstacles and facilitators predict academic performance: The me¬diating role of study burnout and engagement. Anxiety, Stress and Coping, 23, 53-70. doi: https://doi.org/10.1080/10615800802609965
Salovey, P., Mayer, J. D., Goldman, S.L., Turvey, C., & Palfai, T. P. (1995). Emotiona attention, clarity and repair: exploring emotional intelligence using the Trait Meta-Mood Scale. En J.W. Pennebaker (Ed.), Emotion, disclosure and health (pp. 125-154). Washington: American Psychological Association. doi: http://dx.doi.org/10.1037/10182-006
Sánchez, M., Rodríguez, M., & Padilla, V. (2007). ¿La inteligencia emocional está relacionada con el rendimiento académico? IP y E: Psicología y Educación, 1(1), 45-52.
Schaufeli, W., Martínez, I., Marqués, A., Salanova, M., & Bakker, A. (2002). Burnout and engagement in university students: A cross national study. Journal of Cross-Cultural Psychology, 33(5), 464-468. Recuperado de: https://www.isonderhouden.nl/doc/pdf/arnoldbakker/articles/articles_arnold_bakker_78.pdf
Schaufeli, W., & Salanova, M. (2007). Efficacy or inefficacy, that’s the question: Burnout and work engagement, and their rela¬tionships with efficacy believes. Anxiety, Stress and Coping, 20, 177-196. Recuperado de: https://www.wilmarschaufeli.nl/publications/Schaufeli/267.pdf
Seligman, M., Steen, T., Park, N., & Peterson, C. (2005). Posi¬tive psychology progress. Empi¬rical validation of interventions. American Psychologist, 60, 410- 421. doi: http://dx.doi.org/10.1037/0003-066X.60.5.410
Sirin, S.R. (2005). Socioeconomic status and academic achievement: A meta-analytic review of research. Review of Educational Research, 3(75), 417-453. Recuperado de: https://research.steinhardt.nyu.edu/scmsAdmin/media/users/lec321/Sirin_Articles/Sirin_2005.pdf
Vallejo, B., Martínez, J., García, C., & Rodríguez, C. (2012). Influencia de la inteligencia emocional en el rendimiento escolar. Comunicación científica. XIII Congreso virtual de psiquiatría.
Vergara, A.I., Alonso-Alberca, N., San-Juan, C., Aldas, J., & Vozmediano, L. (2015). Be water: Direct and indirect relations between perceived emotional intelligence and subjective well-being. Australian Journal of Psychology, 67(1), 47-54. doi: https://doi.org/10.1111/ajpy.12065
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Each manuscript is accompanied by a statement specifyingThat the materials are unpublished, that have not been previously published in printed formatElectronic and that they will not be presented to any other means before knowing the decision of the magazine. ThroughoutIn case, any previous publication, sea in printed or electronic form, must be made known to the editorial staffWriting The authors attach a signed statement stating that, and the manuscript is acceptedFor publication, the rights of reproduction are the exclusive property of the Journal CES Psychology.Article metrics | |
---|---|
Abstract views | |
Galley vies | |
PDF Views | |
HTML views | |
Other views |