Gnosis-praxic Skills Related to Disabilities in Learning to Read and Write in Individuals Aged 9 to 12 Years

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21615/cesp.13.2.8

Keywords:

Gnosis, Praxis, Learning Disabilities, Reading-Writing Skills, Neuropsychology, Learning Disorders

Abstract

Learning disabilities constitute one of the main causes of school failure; their early manifestation may be evidenced in the gnostic-praxis skills that support  reading and writing processes. Objective: To describe the performance of gnosis – praxis skills in school children (aged from 9 to 12 years old), associated to the existence or not of reading and/or writing difficulties. Participants: 53 children of a public school in Sabaneta – Colombia, divided into two groups, one consisting of 16 children with difficulties in reading and/or writing and, the other, by 37 children without difficulties in these processes.  Results: the inter-group comparison showed significant statistical differences , in crucial aspects for  reading and writing process: the  visoconstructional image formation, speed, planning and motor coordination, obtained from the gnosis – praxis tasks of Letter-Number Sequencing (WISC-IV) and Tapping (BANETA). Additionally, statistical differences were found in the subtests of Stereognosis (BANETA) and significant correlations between Tapping and the speed rate in writing words. Conclusion: Gnosis – praxis skills are not the predominant processes in intergroup differences, even though motor skills are linked to learning process and the difficulties they may arise, as suggested by the correlations given between the motor speed subtest and the writing process. In addition, processing speed and operational memory are shown as crosscutting   processes in gnosis-praxis, reading and writing  skills.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilera, A. (Coor.). (2004). Introducción a las dificultades en el aprendizaje. Madrid: McGraw-Hill

Aguilar, M., Navarro, J., Menacho, I., Alcale, C., Marchena, E., & Olivier, P. (2010). Velocidad de nombrar y conciencia fonológica en el aprendizaje inicial de la lectura. Psicothema, 22(3), 436-442. Recuperado de http://www.psicothema.com/pdf/3749.pdf

Aponte, M., & Zapata, M. E. (2013). Caracterización de las funciones cognitivas de un grupo de estudiantes con trastornos específicos del aprendizaje en un colegio de la ciudad de Cali, Colombia. Psichologia: Avances de la disciplina, 7(1), 23-34. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=297226904002

Ardila, A., & Ostrosky, F. (2012). Guía para el diagnóstico neuropsicológico. México: Universidad Nacional Autónoma de México. Recuperado de http://datateca.unad.edu.co/contenidos/401519/Contenidos_16-4/Lecturas_Complementarias_/Guia_para_el_Diagnostico_Neuropsicologico.pdf

Ardila, A., Roselli, M., & Matute, E. (2005). Neuropsicología de los trastornos del aprendizaje. México-Santa Fe de Bogotá: Manual Moderno.

American Psychiatric Association. (2014). DSM-5 Manual diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales, (5° ed.). España: Panamericana

Asociación Psiquiátrica Americana (APA). (2016). American Psychiatric Association. Arlington. Recuperado de https://www.psychiatry.org/patients-families/specific-learning-disorder/what-is-specific-learning-disorder

Balado, C., Rivas, R., Torres, S., & Taboada, E. (2017). Evaluación neuropsicológica de las dificultades de aprendizaje lectoescritoras en el aula. Revista de estudios e investigación en psicología y educación, 0(01), 163-168.doi: http://dx.doi.org/10.17979/reipe.2017.0.01.2485

Cameron, C., Brock, L., Murrah, W., Bell, L., Worzalla, S., Grissmer, D., & Morrison, F. (2012). Fine motor skills and executive function both contribute to kindergarten achievement. Child Development, 83(4), 1229-1244. doi: http://dx.doi.org/10.1111/j.1467-8624.2012.01768.x

Canales, R., Velarde, F., Meléndez, C., & Lingán, S. (2013). Factores neuropsicológicos y procesos cognitivos en niños con retraso en la escritura y sin retraso en la escritura. Propósitos y Representaciones, 1(2), 11-29. doi: http://dx.doi.org/10.20511/pyr2013.v1n2.22

Cartagena, P., & Muñetón, M. (2016). Escritura en niños con dificultades en lectura: ¿habilidades asociadas o disociadas? Actualidades Investigativas en Educación, 16(22), 1-22. doi: http://dx.doi.org/10.15517/aie.v16i1.22627

Colón-Soto, M., Díaz, V., Soto, O., & Santana, C. (2005). Mini International Neuropsychiatric Interview para Niños y Adolescentes (MINI-KID). Versión en español. Tampa: Medical Outcome Systems.

De los Reyes, C., Lewis, S., Mendoza, C., Neira, D., León, A., & Peña, D. (2008). Estudio de prevalencia de dificultades de lectura en niños escolarizados de 7 años de Barranquilla (Colombia). Psicología desde el Caribe, 22, 37-49. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=21311866004

Asociación Dislexia y Familia -DISFAM-. (2017). Web oficial de la Asociación de dislexia y familia. Recuperado de http://www.disfam.org/

Feld, V. (2014). Las habilidades fonológicas, su organización neurofisiológica y su aplicación en la educación. Pensamiento psicológico, 12(1), 71-82. Recuperado de http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-89612014000100006

Fletcher, J., & Grigorenko, E. (2017). Neuropsychology of learning disabilities: the past an the future. Journal of the International Neuropsychological Society, 23, 930-940. doi: https://doi.org/10.1017/S1355617717001084

Gaul, D., & Issartel, J. (2015). Fine motor skill proficiency in typically developing children: On or off the maturation track? Human Movement Science, 46, 78-85. doi: https://doi.org/10.1016/j.humov.2015.12.011

Geromini, N. G. (2000). Diagnóstico de las funciones cerebrales: Agnosias y apraxias que tienen repercusión en los códigos lectoescrito y matemático. Fundación Dr. J. R. Villavicencio, Anuario 8, 180-185. Recuperado de http://www.adinarosario.com/fotos/biblioteca/apragn3d.pdf

Jiménez, J. E., Guzmán, R., Rodríguez, C., & Artiles, C. (2009). Prevalencia de las dificultades específicas de aprendizaje: La dislexia en español. Anales de psicología, 8(1), 75-85. Recuperado de http://www.um.es/analesps/v25/v25_1/09-25_1.pdf

Lezak, M. D., Howieson, D. B., Bigler, E. D., & Tranel, D. (2012). Neuropsychological Assessment (Fifth Edition). New York: Oxford University Press.

López, A., Zarabozo, D., Gónzalez, A., & Matute, E. (2010). La dislexia en hispanohablantes: un problema que persiste a lo largo de la escuela primaria. Revista Mexicana de psicología, 27(1), 45-54. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=243016325005

Matute, E., Inozemtseva, O., González, A., & Chamorro, Y. (2014). La evaluación neuropsicológica infantil (ENI): Historia y fundamentos teóricos de su validación. Un acercamiento práctico a su uso y valor diagnóstico. Revista neuropsicologia, neuropsiquiatría y neurociencias, 14(1), 68-95. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/308697540_La_Evaluacion_Neuropsicologica_Infantil_ENI_Historia_y_fundamentos_teoricos_de_su_validacion_Un_acercamiento_practico_a_su_uso_y_valor_diagnostico

Matute, E., Rosselli, M., Ardila, A., & Ostrosky, F. (2007). Evaluación Neuropsicológica Infantil. ENI-II. México: Manual Moderno.

Muñoz, J. (2012). Redes de percepción-acción en trastornos de aprendizaje. Participación educativa, 1(1), 75-85.

Nieves, S., Morales, F., & Duarte, J. (2016). Memoria de trabajo y aprendizaje: implicaciones para la educación. Saber, Ciencia y Libertad, 11(2), 147-162. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5880876.pdf

Ocampo, T., & Sierra, O. (2014). Análisis del funcionamiento de la memoria operativa en niños con trastornos en el aprendizaje. Acta Colombiana de Psicología, 17 (2), 81-90. doi: http://dx.doi.org/10.14718/ACP.2014.17.2.9

Okuda, P., & Pinheiro, F. (2015). Motor performance of students with learning difficulties. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 174, 1330-1338. doi: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.01.755

Portellano, J. A. (2008). Neuropsicología Infantil. Madrid, España: Síntesis, S.A.

Quijano, M., Aponte, M., Suárez, D., & Cuervo, M. (2013). Caracterización neuropsicológica en niños con diagnóstico de trastorno específico del aprendizaje en Cali, Colombia. Psicología desde Caribe, 30(1), 67-90. Recuperado de http://search.proquest.com/openview/c85115c8c23c99ae2fea4e6da767f16a/1?pq-origsite=gscholar&cbl=2027439

Quintanar, L., & Solovieva, Y. (2005). Análisis neuropsicológico de los problemas en el aprendizaje escolar. Revista internacional del magisterio, 15, 26-30. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/238070276

Rey, A. (2009). Test de copia y reproducción de memoria de figuras geométricas complejas REY. España: TEA Ediciones, S.A.

Rodríguez, M., Zapata, M. E., & Puentes, P. J. (2008). Perfil neuropsicológico de escolares con trastornos específicos del aprendizaje de instituciones educativas de Barranquilla, Colombia. Acta Neurol Colomb, 24(2) ,63- 73. Recuperado de http://www.acnweb.org/acta/2008_24_2_63.pdf

Rojas, J., Lázaro E., Solovieva Y., & Quintanar L. (2014). Mecanismos neuropsicológicos de los problemas en el aprendizaje: datos de una muestra mexicana. Rev. Fac. Med., 62(3), 429-38. doi: http://dx.doi. org/10.15446/revfacmedv62n3.44211.

Sarmiento, M., Rojas, I., Moreno M., & Gómez, A. (2016). Dificultades en el factor neuropsicológico cinestésico predicen posibles problemas en la adquisición de la escritura. Universitas Psychologica 15(5). doi: http://dx.doi.org/10.11144/Javeriana.upsy15-5.dfnc

Sattler, J. (2010). Guía de recursos evaluación infantil fundamentos cognitivos. Vol 1. 5ta Edición. México: Manual Moderno.

Secretaría de Educación de Medellín. (2017). Alcaldía de Medellín. Recuperado de http://medellin.edu.co/secretaria/educacion-en-cifras?showall=&start=5

Suárez, P., & Cuetos, F. (2012). Predictores de la lectura y la escritura en castellano. Infancia y aprendizaje, 36(1), 77-89. doi: https://doi.org/10.1174/021037013804826537

Suárez, D., & Quijano, M. (2014). Comprensión de las dificultades de la lectoescritura desde las escuelas neuropsicológicas cognitiva e histórico-cultural. Enseñanza e investigación en psicología, 19 (1), 55-75. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/292/29232614004.pdf

Talero Gutiérrez, C., Espinosa Bode, A., & Vélez Van Meerbeke, A. (2005). Dificultad del aprendizaje de la lectura en las escuelas de una localidad de Bogotá. Rev, Acta Neurol Colombia, 21(4), 280-288. Recuperado de http://www.acnweb.org/acta/2005_21_4_280.pdf

Uribe, L., Vélez, M., Echeverry, L., Pineda, D., & Gómez, L. (2012). Características de las dificultades del aprendizaje en niños de 8 a 11 años de Medellín-Colombia. (Proyecto de investigación). Grupo de neuropsicología y conducta. Universidad de Antioquia-Universidad de San Buenaventura.

Wechsler, D. (2005). Escala de inteligencia de Wechsler para niños - IV, WISC-IV. España: TEA Ediciones, S.A.

Westendorp, M., Hartman, E., Houwen, S., Smith, J., & Visscher, C. (2011). The relationship between gross motor skills and academic achievement in children with learning disabilities. Research in Developmental Disabilities, 32, 2773–2779. doi: https://doi.org/10.1016/j.ridd.2011.05.032

Yáñez, G., & Prieto, D. (2013). Batería neuropsicológica para la evaluación de los trastornos del aprendizaje. BANETA. México: Manual Moderno.

Published

2020-04-24

How to Cite

Valencia Echeverry, J., García Murcia, D. C., Londoño Martínez, J. D., & Barrera Valencia, M. A. (2020). Gnosis-praxic Skills Related to Disabilities in Learning to Read and Write in Individuals Aged 9 to 12 Years. CES Psicología, 13(2), 113–128. https://doi.org/10.21615/cesp.13.2.8

Issue

Section

Artículos Originales
QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views

Some similar items: