Reciprocal Non-Expert Peer Teaching: Comparison between Individual and Dyadic Teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21615/cesp.6157

Keywords:

collaborative learning, peer tutoring, co-teaching, non-expert tutoring, peer learning

Abstract

The objective of this research is to compare individual reciprocal teaching between students (non-expert peers) with dyadic non-expert teaching. In general, studies on non-expert peer tutoring related to knowledge teaching omit the particular issue of dyadic teaching with an alter. The central hypothesis states that this type of dyadic non-expert teaching generates differences in attributes and quality with respect to individual non-expert teaching. Seven dyads of university students from the same class were randomly grouped in dyads, who, after learning the episteme to be taught provided by a source-text, they performed first an individual teaching tutoring directed to the partner (and vice versa), and then a dyadic tutoring together directed to the members of another dyad (and vice versa). These sessions were audio-recorded. This individual-dyadic comparison refers to both different attributes of teaching, as well as aspects related to its quality. Regarding the attributes, data shows significant differences in terms of teaching style and dependence on the source-text, and moderate differences regarding quality. The research concludes with a proposal to differentiate various modalities of the individual-dyadic relationship.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Néstor Daniel Roselli, Pontificia Universidad Católica Argentina (UCA) - Université Catholique de l’Ouest

Doctor en Psicología. Investigador Principal del Consejo de Investigaciones Científicas (CONICET, Argentina) en el Centro de Investigaciones en Psicología y Psicopedagogía, Pontificia Universidad Católica Argentina (UCA), Argentina. Profesor Asociado Université Catholique de l’Ouest, Francia. 

Juliana Cardoni, Universidad Católica Argentina

Licenciada en Psicopedagogía, Universidad Católica Argentina. Adscripta al Centro de Investigaciones en Psicología y Psicopedagogía de la UCA. Becaria doctoral UCA-CONICET.

References

Alam, F., Migdalek, M. J., Ramírez, M. L., Stein, A., & Rosemberg, C.R. (2017). “¿Sabés qué es...?” Explicaciones de niños tutores en torno a vocabulario no familiar. Un estudio con niños de poblaciones urbano marginadas de Argentina. Revista Costarricense de Psicología, 36(2), 83-103. https://doi.org/10.22544/rcps.v36i02.01

Alam, F., & Rosemberg, C. (2009, Julio). Los estudios sobre las interacciones entre niños en situaciones colaborativas y tutoriales. Ponencia presentada en el IV Coloquio de la IADA, La Plata, Argentina.

Baker, M.J. (2016). The negotiation of meaning in epistemic situations. International Journal of Artificial Intelligence in Education, 26(1), 133-149. https://doi.org/10.1007/s40593-015-0050-3

Barbosa Herera, JC., & Barbosa Chacón, J. (2019). La tutoría entre pares: una mirada al contexto universitario en Latinoamérica. Espacios, 40(15), 30-41.

Barkley, E. F., Croos, P., & Major, C. H. (2007). Técnicas de aprendizaje colaborativo. Madrid: Morata.

Bekerman, D., & Dankner, L. (2010). La pareja pedagógica en el ámbito universitario, un aporte a la didáctica colaborativa. Formación Universitaria, 3(6), 3-8. https://doi.org/10.4067/S0718-50062010000600002

Borgobello, A., Peralta, N., & Roselli, N. (2010). La función tutorial en el sistema educativo formal: una posible clasificación de sus modalidades. Pensando Psicología, 6(10), 111-121. Recuperado de: https://revistas.ucc.edu.co/index.php/pe/article/view/418/418

Coll, C., & Onrubia Goñi, J. (1996). La construcción de significados compartidos en el aula: actividad conjunta y dispositivos semióticos en el control y seguimiento mutuo entre profesores y alumnos. En C, Coll. & E, Derek. Enseñanza, aprendizaje y discurso en el aula. Madrid: Fundación Infancia y Aprendizaje, Cap. 4 (pp 53-73).

Coll, C., Onrubia Goñi, J., & Mauri, T. (2008). Ayudar a aprender en contextos educativos: el ejercicio de la influencia educativa y el análisis de la enseñanza. Revista de Educación, 346, 33-70. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2591898

Coll, C., & Sánchez, E. (2008). Presentación. El análisis de la interacción alumno-profesor: líneas de investigación. Revista de Educación, 346, 15-32. Recuperado de: http://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:9a33c94d-977b-4290-bcaf-3ed775a8195b/re34601-pdf

Duran-Gisbert, D. (2019). Aprendizaje docente entre iguales: maestros y escuelas que aprenden unos de otros. Ámbitos de Psicopedagogía y Orientación, 50, 50-62. https://doi.org/10.32093/ambits.v0i50.1219

Duran-Gisbert, D., Flores-Coll, M., Mas-Torello, O., & Sanahuja-Gavaldà, J. (2019). Docencia compartida en la formación inicial del profesorado: potencialidades y dificultades según los estudiantes y los profesores. REIRE, Revista d’Innovació i Recerca en Educació. Recuperado de: https://revistes.ub.edu/index.php/REIRE/article/view/reire2019.12.227430/29230

Fernández, F., & Arco, J. (2011). Effects of a peer tutoring programme among university students. Infancia y Aprendizaje, 34(1), 109-122.

Fernández, M., Wegerif, R., Mercer, N., & Rojas-Drummond, S. (2001). Re-conceptualizing “Scaffolding” and the Zone of Proximal Development in the Context of Symmetrical Collaborative Learning. Journal of Classroom Interaction, 36(2), 40-54.

Finocchiaro, F. (2015). Enseñanza Recíproca entre Pares: Análisis Psicosocial de la Función Tutorial No-experta. Tesis de licenciatura, Facultad de Psicología y Psicopedagogía, Universidad Católica Argentina. Versión digital disponible.

Gisbert, M., Cabero, J., & Llorente, M. (2007). El papel del profesor y el estudiante en los entornos tecnológicos de formación. En J. Cabero (Coord), Tecnología Educativa, Madrid: Mc Graw Hill.

Gómez, A. (2016). Enseñanza en la virtualidad: el docente y el tutor par, una asociación provechosa para el aprendizaje. InterCambios, 3(1), 89-97.

Hernández, C. S., & Facciola, M. (2019). Variables de implementación de tutoría entre pares: descripción y análisis. Revista de psicología, 15(30), 42-60. Recuperado de: https://repositorio.uca.edu.ar/bitstream/123456789/9603/1/variables-implementacion-tutoria.pdf

Leyens, J., & Yzerbyt, V. (1997). Psychologie Sociale. Bruxelles: Mardaga.

Roselli, N. (2008). La disyuntiva individual-grupal. Comparación entre dos modalidades alternativas de enseñanza en la universidad. Revista Ciencia, Docencia y Tecnología, 19(36), 87-120.

Roselli, N. (2011). Bases para una real integración metodológica cuantitativo-cualitativo en la investigación psicológica. En Escalante E. (ed.): La Investigación Cualitativa en Psicología, Univ. Del Aconcagua (Mendoza), 2011, p. 559-583.

Roselli, N. (2016). El aprendizaje colaborativo: Bases teóricas y estrategias aplicables en la enseñanza universitaria. Propósitos y Representaciones, 4(1), 219-250. Recuperado de: https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/90

Roselli, N., & Hernández, C.S. (2019). Tutoría entre pares: un modelo metodológico para el análisis de la enseñanza no-experta. Tempus Psicológico, Universidad Manizales, 2(2), 15-45. https://doi.org/10.30554/tempuspsi.2.2.3076.2019

Rosemberg, C., Alam, F., & Stein, A. (2014). Children interactions in literacy tutoring situations: A study with urban marginalized populations in Argentina. Global Education Review, 1(2), 41-63. Recuperado de: https://ger.mercy.edu/index.php/ger/article/view/11

Van der Veen, M., & Van Oers, B. (2017). Classroom dialogue and learning outcomes. Learning and Instruction, 48, 1-70.

Published

2022-05-20

How to Cite

Roselli, N. D., & Cardoni, J. (2022). Reciprocal Non-Expert Peer Teaching: Comparison between Individual and Dyadic Teaching. CES Psicología, 15(2), 61–79. https://doi.org/10.21615/cesp.6157

Issue

Section

Artículos Originales
QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views
Crossref Cited-by logo