Life and Health during the Pandemic: Experiences of Trainee Public Health Professionals with Clinical Activities, Medellin, Colombia, 2021

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21615/cesspe.7118

Keywords:

experiences life, workers, health, mental health, pandemic, health personnel, Covid-19

Abstract

Introduction: although healthcare personnel in Colombia have experienced changes in their living and health conditions in times of pandemic, the information generated from their own point of view is scarce. Objective: explore in a group of public health professionals in training, who are in care activity, their personal, family and work experiences in times of pandemic. Medellín-Colombia 2021. Methodology: qualitative exploratory study, with a cohort of health professionals in training. Data taken through the Focus Group, after obtaining consent. Analysis; textual transcription, open and axial coding, texts presented in prose. Study approved by the Institutional Research Committee of the University-CES. Results: they experienced amazement, bewilderment, uncertainty, disbelief, and fear. They faced their personal and work limits. Although they considered abandoning their work, the duty and necessity of their employment got the better of them. Their life was quiet, they had the dream job and they were happy, even though their jobs were demanding. The generalized fear and stigmatization on the part of patients, relatives and health personnel, facilitate social and mental health problems. Your stress and workload increased; “Deal with the emotional situation of patients; with ethics and professionalism, three and four patients can die in turn ”. They strengthened their resilience, they live in uncertainty, and they recognize that their working conditions have not improved, nor will they improve. Conclusion: they experienced emotional and mental health changes due to physical isolation, relationship limitation, fear, anxiety and vulnerability, affecting their life project. They had to adapt to new forms of work and education, however, they developed qualities and skills for resilience and solidarity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

María Osley Garzón-Duque, Universidad CES

PhD en Epidemiología y Bioestadística. Docente – Investigadora, Facultad de Medicina, Universidad CES. 

Sandra Patricia Ochoa-Nieto, Universidad CES

Especialista en Epidemiología. Médica Epidemióloga. Estudiante de Maestría en Salud Pública, Universidad CES. 

Juliana Inés Viecco Alzate, Universidad CES

Magíster en Salud Pública. Egresada, Universidad CES. 

Laura Isabel Ospina Garavito, Universidad CES

Magíster en Salud Pública. Enfermera - Líder de modelo en salud mental. Egresada, Universidad CES. 

María Laura Correa Llorente, Universidad CES

Magíster en Salud Pública. Enfermera. Egresada, Universidad CES. 

Yudy Carolina Galván Nuñez, Universidad CES

Enfermera. Estudiante de Maestría en Salud Pública, Universidad CES.

Santiago Nieto Valencia, Universidad CES

Especialista en Gerencia de la salud pública. Fisioterapeuta. Estudiante de Maestría en Salud Pública, Universidad CES.

Alejandra Flórez Suaza, Universidad CES

Especialista en Gerencia de la salud pública. Fisioterapeuta. Estudiante de Maestría en Salud Pública, Universidad CES. 

Daniela Restrepo-Martínez, Universidad CES

Magíster en Salud Pública. Trabajadora Social- Área Salud Pública. Egresada, Universidad CES. 

Camila Andrea Sánchez-Salazar, Universidad CES

Magíster en Salud Pública. Médica. Egresada, Universidad CES. 

References

Peraza de Aparicio Cruz Xiomara. Salud laboral frente a la pandemia del COVID-19 en Ecuador. Medisur [Internet]. 2020 Jun [citado 2021 Ago 19]; 18 (3): 507-511. Epub 02-Jun-2020. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2020000300507&lng=es

Zhu N, Zhang D, Wang W, Li X, Yang B, Song J, et al. A Novel Coronavirus from Patients with Pneumonia in China, 2019. N Engl J Med. 20 de febrero de 2020;382(8):727-33.

Alocución de apertura del Director General de la OMS en la rueda de prensa sobre la COVID-19 celebrada el 11 de marzo de 2020 [Internet]. [citado 23 de abril de 2021]. Disponible en: https://www.who.int/es/director-general/speeches/detail/who-director-general-s-opening-remarks-at-the-media-briefing-on-covid-19---11-march-2020

WHO Coronavirus (COVID-19) Dashboard [Internet]. [citado 23 de abril de 2021]. Disponible en: https://covid19.who.int

OPS: Organización Panamericana de la Salud: Brote de enfermedad por coronavirus (COVID-19): orientaciones para el público. Actualizada periódicamente sobre la base de las conclusiones científicas que se extraen a medida que la epidemia evoluciona. Última actualización: 7 de octubre de 2020. Consultado el 10 de abril 2021.

Soriano, J. B. «Medicina, Epidemiología y Humanismo antes y después de la COVID-19». Revista Clínica Española, vol. 220, no. 8, noviembre de 2020, pp. 503-06. DOI.org (Crossref), https://doi.org/10.1016/j.rce.2020.05.001.

Escobar, J. Bonilla-Jimenez, B. Grupos focales: una guía conceptual y metodológica. Cuadernos hispanoamericanos de psicología, vol. 9 no. 1, pp. 51-67. Disponible: http://biblioteca.udgvirtual.udg.mx/jspui/handle/123456789/957

Hamui-Sutton, Hamui-Sutton A, Varela-Ruiz M. La técnica de grupos focales. Invest Educ Enferm [Internet]. 2013 Jan [citado 27 de marzo de 2023];2(5):55-60. https://doi.org/ 10.17533/udea.iee.v31n3a06. 2013;2(5):55-60. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/3497/349733230009.pdf

Tong A, Sainsbury P, Craig J. Consolidated criteria for reporting qualitative research (COREQ): a 32-item checklist for interviews and focus groups. Int J Qual Health Care. el 16 de septiembre de 2007;19(6):349–57. Disponible: https://www.equator-network.org/reporting-guidelines/coreq/

OMS. Neumonía de causa desconocida – China [Internet]. WHO. World Health Organization; [citado 23 de abril de 2021]. Disponible en: https://www.who.int/es/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/question-and-answers-hub/q-a-detail/coronavirus-disease-covid-19

Morales Carrero JA. Maltrato infantil. Una mirada al interior de la familia en tiempos de confinamiento social. Interam J Med Health [Internet]. 21 de febrero de 2021 [citado 23 de abril de 2021];4. Disponible en: https://iajmh.com/iajmh/article/view/177

Johnson MC, Saletti-Cuesta L, Tumas N. Emociones, preocupaciones y reflexiones frente a la pandemia del COVID-19 en Argentina. Ciênc Saúde Coletiva. junio de 2020;25(suppl 1):2447-56. (Crossref): https://doi.org/10.1590/1413-81232020256.1.10472020

Hernández, O. D. Proyecto de vida y desarrollo integral humano. Rev. Internal Crecemos (Puerto Rico) 6.1-20 (2006): 1-31. Disponible en: http://www.biblioteca.clacso.edu.ar/ar/libros/cuba/cips/caudales05/Caudales/ARTICULOS/ArticulosPDF/07D050.pdf

Hernández-Rodríguez, J. Impacto de la COVID-19 sobre la salud mental de las personas. Medicentro Electrónica [Internet]. 2020 Sep [citado 2021 Ago 19]: 24 (3): 578-594. Epub 01-Jul-2020. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30432020000300578&lng=es

Rodríguez Araneda MJ. Representación social de la noción de felicidad en estudiantes y profesionales de educación y salud de Chile e Italia. Univ Psychol [Internet]. 12 de agosto de 2014 [citado 23 de abril de 2021];14(1). DOI: https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy13-5.rsnf

Angela Bieda, Gerrit Hirschfeld, Pia Schönfeld, Julia Brailovskaia, Muyu Lin, Jürgen Margraf. (2019) Happiness, life satisfaction and positive mental health: Investigating reciprocal effects over four years in a Chinese student sample, Journal of Research in Personality, Volume 78, Pages 198-209, ISSN 0092-6566, Disponible: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0092656618303714

Vélez-Álvarez C., Sánchez-Palacio N., Betancurth-Loaiza D. Cuarentena por coviD-19 en un profesional de la salud: dimensión psicológica, social y familiar. Rev. salud pública [Internet]. 2020 Apr [cited 2021 Aug 19]; 22 (2): e208. Epub July 21, 2020. https://doi.org/10.15446/rsap.v22n2.86663

Palomino-Oré Candy, Huarcaya-Victoria Jeff. Trastornos por estrés debido a la cuarentena durante la pandemia por la COVID-19. Horiz. Med. [Internet]. 2020 Oct [citado 2021 Ago 19]; 20(4): e1218. Disponible en: http://dx.doi.org/10.24265/horizmed.2020.v20n4.10

Tejedor, S., Cervi, L., Tusa, F. y Parola, A. (2020). Educación en tiempos de pandemia: reflexiones de alumnos y profesores sobre la enseñanza virtual universitaria en España, Italia y Ecuador. Revista Latina de Comunicación Social, 78, 1-21. https://www.doi.org/10.4185/RLCS2020-1466

Buitrago-Ramírez, F. Ciurana-Misol, R. Fernández-Alonso, MC. Tizón, J. Pandemia de la COVID-19 y salud mental: reflexiones iniciales desde la atención primaria de salud española. Atención Primaria. Volumen 53, Issue 1, 2021, pp 89-101, ISSN 0212-6567. https://doi.org/10.1016/j.aprim.2020.06.006.

Martínez Sánchez J.A. Aspectos psicológicos de la supervivencia en operaciones militares. Sanidad Militar [Internet]. 2011 Mar; 67(1): 43-48. Disponible en: http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1887-85712011000100009&lng=es

Correa Zambrano, Martha Liliana. La humanización de la atención en los servicios de salud: un asunto de cuidado. Revista CUIDARTE [Internet]. 2016;7(1):1227-1231. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=359543375011

Anaya-Nieto, D. López-Martín, E. Satisfacción laboral del profesorado de educación secundaria. Revista de Investigación Educativa [Internet]. 2015;33(2):435-452. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=283341409012

Published

2023-05-30

How to Cite

1.
Garzón-Duque MO, Ochoa-Nieto SP, Viecco Alzate JI, Ospina Garavito LI, Correa Llorente ML, Galván Nuñez YC, et al. Life and Health during the Pandemic: Experiences of Trainee Public Health Professionals with Clinical Activities, Medellin, Colombia, 2021. CES SPE [Internet]. 2023 May 30 [cited 2024 May 12];1(2):72-85. Available from: https://revistas.ces.edu.co/index.php/spe/article/view/7118

Issue

Section

Artículo investigación científica o tecnológica
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views

Some similar items: