Consumer psychology in Colombia: A bibliometric review of the indexed scholarly publications

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21615/cesp.13.1.10

Keywords:

Consumer Behavior, Consumer Psychology, Bibliometrics, Scientific Journals, Colombia

Abstract

Consumer psychology is an applied field that uses theoretical approaches to psychological science to understand consumer behavior. Historically, consumer psychology has been developed primarily in the United States and now strengthened in other countries. However, the contribution of Colombia to the field has not been studied yet. For this reason, a bibliometric analysis of the academic production in consumer psychology was carried out in Spanish by authors affiliated to Colombian institutions. It was selected a sample of 74 academic articles that addressed certain aspect of the field, published in scientific journals indexed in the following databases: Redalyc, DOAJ, Psicodoc, Scopus, Scielo, Web of Science and Google Scholar. The following descriptors were used in the search: psychology, consumer, Colombia, consumer psychology, consumer behavior and consumption. It was showed that production has grown steadily in recent decades and this starts to impact by means of citations. However, this is a national production that still requires greater international collaboration for its consolidation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

American Psychological Association. (2019). Divisions of APA: Society for Consumer Psychology. Recuperado de: http://www.apa.org/about/division/div23.aspx

Chilito Pinto, M. A., Rodríguez Rojas, P. A., Plata-Caviedes, T., & Pérez-Acosta, A. M. (2010). Artículos académicos de psicología del consumidor publicados en castellano: Una revisión bibliométrica. Revista Electrónica de Motivación y Emoción, 13(35-36), 1-18. Recuperado de: http://reme.uji.es/articulos/numero35/article11/article11.pdf

Colciencias, Gobierno de Colombia. (2018). Modelo de Medición de Grupos de Investigación, Desarrollo Tecnológico o de Innovación y de Reconocimiento de Investigadores del Sistema Nacional de Ciencia, Tecnología e Innovación, Año 2018. Bogotá: Departamento Administrativo de Ciencia, Tecnología e Innovación, Colciencias. Dirección de Fomento a la Investigación. Recuperado de: https://minciencias.gov.co/sites/default/files/upload/convocatoria/4._anexo_1._documento_conceptual_del_modelo_de_reconocimiento_y_medicion_de_grupos_de_investigacion_2018.pdf

Jansson-Boyd, C. (2010). Consumer psychology. New York: McGraw Hill. Recuperado de: http://www.umpalangkaraya.ac.id/dosen/dwisariusop/wp-content/uploads/2016/11/Consumer-Psychology.pdf

Parrado Corredor, F. (2013). J. B. Watson y la publicidad, los inicios de la psicología del consumidor. Revista Colombiana de Psicología, 22(2), 401-406. Recuperado de: http://www.scielo.org.co/pdf/rcps/v22n2/v22n2a13.pdf

Raiteri, M. D. (2016). El comportamiento del consumidor actual (Tesis de investigación). Mendoza, Argentina: Universidad Nacional de Cuyo. Recuperado de: http://bdigital.uncu.edu.ar/objetos_digitales/8046/raiteri-melisa-daniela.pdf

Rodríguez Santoyo, A. R. (2012). Antología comportamiento del consumidor. Recuperado de: http://www.eumed.net/libros-gratis/2012b/1217/indice.htm

Sandoval Escobar, M. (1994). La psicología del consumidor: una discusión de su estado actual y aportes al mercadeo. Suma Psicológica, 1(2), 163-176. doi: http://dx.doi.org/10.14349/sumapsi1994.294

Sandoval-Escobar, M. (2018). Psicología del consumidor: temas escogidos de investigación, Bogotá: Fundación Universitaria Konrad Lorenz.

Schiffman, L.G & Lazar, L. (2010). Comportamiento del consumidor. México. Pearson.

Published

2019-12-17

How to Cite

Maldonado Pinzón, M. C., & Pérez-Acosta, A. M. (2019). Consumer psychology in Colombia: A bibliometric review of the indexed scholarly publications. CES Psicología, 13(1), 153–165. https://doi.org/10.21615/cesp.13.1.10

Issue

Section

Artículos Originales
QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views

Some similar items: