Educational, research and normative challenges for criminology in Mexico

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21615/cesder.11.1.7

Keywords:

Educational system, Employment opportunities, Legislation, Research, Teaching process

Abstract

This article builds on the analysis carried out on the new challenges of criminology higher education (Navasquillo Lorda, 2016), which highlights the need for a process of change, specialization of the contents of the criminology, and areas of work exit of graduates in criminology. Three proposals are made here and consider to the reader’s reflection: The first: Possibility of making changes at the legislative level to establish the professional outings of the graduate in criminology, determine their scope and objectives in the areas deemed appropriate and related to studies of the causes of crime and prevention. Two: The prevailing need to specialize in general criminology in fields specialized in criminal problems, since new phenomena cannot continue to be addressed with old and general knowledge, and third: the promotion and strengthening of investigation generating knowledge in criminal matters, so that there is knowledge available to the scholar of the criminal, as well as for public policy planners.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Diario Oficial de la Federación (2019). Lista de personas que pueden fungir como peritos ante los órganos del Poder Judicial de la Federación, correspondiente al año dos mil veinte. Recuperado de https://www.dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5581885&fecha=13/12/2019

Di Caudo, M.V. (2013). La ciencia pedagógica: construcciones, disputas, desafíos. Sophia. Colección de Filosofía de la Educación, 14, 33-50. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/4418/441846099003.pdf

Cámara Arroyo, S. (2019). La labor del criminólogo: Crítica a su falta de implementación laboral en España. Derecho y Cambio Social, 55. Recuperado de https://lnx.derechoycambiosocial.com/ojs-3.1.1-4/index.php/derechoycambiosocial/article/view/29/10

Cantú Mendoza, R. (2015). Nuevos retos a la gestión de la educación superior en México. En Cantú Mendoza, R. (coord). La Responsabilidad Social de las Universidades Contemporáneas (pp. 13-38). San Nicolás de los Garza: Universidad Autónoma de Nuevo León y Editorial Itaca.

García-Pablos De Molina, A. (1996). Criminología. Una Introducción a sus Fundamentos Teóricos para Juristas. Madrid: Tirant lo Blanch.

Giménez Pérez, A. (2020). La empleabilidad del criminólogo/a: Propuestas para el ámbito público y privado. Archivos de Criminología, Seguridad Privada y Criminalística, 7(14).

Giménez-Salinas, E. (2009). Libro Blanco Sobre El Título De Grado En Criminología. Recuperado de https://criminologiacys.files.wordpress.com/2017/08/libro-blanco-sobre-el-tc3adtulo-de-grado-en-criminologc3ada.pdf

Hikal, W. (2020). Censo de centros escolares y programas educativos en criminología, criminalística, victimología y carreras afines en México, Archivos de Criminología, Seguridad Privada y Criminalística, 8(15).

Leija, M.A. (1999). El Colegio de Criminología. UANL Relación Histórica y Vivencias. San Nicolás de los Garza: Universidad Autónoma de Nuevo León, Facultad de Derecho y Ciencias Sociales y Colegio de Criminología. Recuperado de http://cdigital.dgb.uanl.mx/la/1020128633/1020128633.PDF

Mampaso Desbrow, J.; Seoane Ruiz, A.; Pérez Fernández, F.; Martín-Moreno Blasco, C. y García Cortés (2016). Pasado y presente legislativo de los estudios de grado en criminología en España: Soluciones y cuestiones pendientes. Revista de Comunicación Vivat Academia, 135, 73-84. Recuperado de http://www.vivatacademia.net/index.php/vivat/article/view/981/1054

Medina, J. (2002). Reflexiones críticas sobre la futura Licenciatura en Criminología, Revista Electrónica de Ciencia Penal y Criminología, 4(15), 1-30. Recuperado de http://criminet.ugr.es/recpc/recpc04-15.pdf

Navasquillo Lorda, E. (2016). Los nuevos retos de la educación superior en criminología. I Congreso Internacional en Formación, Investigación e Innovación Educativa. Libro de Actas. Recuperado de http://www.iecis-edu.com/educacion-superior-en-criminologia/

Neuman, E. (1990). El estudio de la criminología en Latinoamérica y la necesidad de soluciones prácticas. Eguzkilore, 3, 269-286. Recuperado de https://www.ehu.eus/documents/1736829/2164896/24+-+El+estudio+de+la+criminologia+en+latinoamerica.pdf

Organisation for Economic Co-operation and Development (s.f.). What makes a school a learning organisation? A guide for policy makers, school leaders and teachers. Recuperado de http://www.oecd.org/education/school/school-learning-organisation.pdf

Ríos Patio, G. (2017). La herencia de la criminología clínica. Horizonte Médico, 17(2), 71-76. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/3716/371651249011.pdf

Zaffaroni, E.R. (1990). La enseñanza universitaria de la criminología en América Latina. Eguzkilore. Cuaderno del Instituto Vasco de Criminología. 3, 59-71. Recuperado de https://www.ehu.eus/documents/1736829/2164896/08+-+La+ensenanza+universitaria+de+la+criminologia.pdf

Published

2020-05-12

How to Cite

Hikal Carreón, W. S. (2020). Educational, research and normative challenges for criminology in Mexico. CES Derecho, 11(1), 134–146. https://doi.org/10.21615/cesder.11.1.7

Issue

Section

Artículos de reflexión
QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views
Crossref Cited-by logo

Similar Articles

<< < 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 

You may also start an advanced similarity search for this article.