Personal Identity as Knowing Organization: Examining the Relationship between Constructivism and Postrationalist Cognitivism*

Authors

  • Pablo Lopez-Silva Universidad de Valparaíso https://orcid.org/0000-0001-7457-7724
  • Mauricio Otaiza-Morales Universidad Tecnológica de Chile (INACAP) - Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED)

DOI:

https://doi.org/10.21615/cesp.12.3.9

Keywords:

Cognitivism, Postrationalism, Personal Identity, Constructivism, Self

Abstract

The Postrationalist theory in psychology emerges attempting to overcome the manner in which Cartesian objectivism conceptualizes the relationship between subject and reality within the traditional cognitive paradigm. This theory is in large part due to its most fundamental concept – personal identity as a knowing organization – by Humberto Maturana’s Constructivism. In spite of the close connection, the conceptual relationship between these two approaches remains obscure. This article examines in detail the relationship between Vittorio Guidano’s postrationalism and Humberto Maturana’s constructivism - focusing on the concept of personal identity – in order to clarify coincidences and conceptual divergences.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arciero, G., & Bondolfi, B. (2011). Selfhood, Identity and personality styles. London: Wiley-Blackwell.

Balbi, J. (1994). Terapia cognitiva posracionalista. Conversaciones con Vittorio Guidano. Buenos Aires: Biblos.

Bowlby, J. (1974). La separación afectiva. Barcelona: Paidós.

Brentano, F. (1914/1970). Kurzer Abriss einer allgemeinen Erkenntnistheorie. En J. Srzendinski (ed.), Franz Brentano”s Analysis of Truth (pp.132-136). Alemania: Martinus Nijhoff

Glaserfeld, E. (1996). Aspectos del constructivismo radical. En M. Packamn (ed.), Construcciones de la experiencia humana (pp.23-49).Barcelona: Gedisa.

Foerster, H.V. (1998). Por una nueva epistemología. Metapolítica, 2(8), 629-641.

Guidano, V. (1987). Complexity of the Self, A Developmental Approach to Psychopathology and Therapy. New York: Guilford.

Guidano, V. (1993). La terapia cognitiva desde una perspectiva evolutivo constructivista. Revista de Psicoterapia, 14(15), 89-112.

Guidano, V. (1994). El sí mismo en proceso. Barcelona: Paidós.

Guidano, V. (1998). Los procesos del self: continuidad vs. discontinuidad. Recuperado de https://www.inteco.cl/articulos/1998/09/05/los-procesos-del-self-continui-dad-vs-discontinuidad/

Guidano, V. (2001a). Vittorio Guidano en Chile. Recuperado de http://www.psicotera-pia.name/VGUIDANO.PDF

Guidano, V. (2001b). El modelo cognitivo posracionalista. Hacia una reconceptualización teórica y clínica. Bilbao: Desclée de Brouwer.

Guidano, V., & Arciero, G. (2007). Experiencia, explicación y búsqueda de la coherencia. Recuperado de https://www.inteco.cl/2007/11/29/experiencia-explica-cion-y-la-busqueda-de-la-coherencia-giampiero-arciero-y-vittorio-f-guidano/

Halperín, J. (28 de Junio, 1992). Diálogo con Humberto Maturana, un notable biólogo cibernetista, sobre la realidad y el conocimiento. El Clarín, s/p.

Hegel, G.W.F. (1979/2010). Fenomenología del Espíritu. México: Fondo de Cultura Económica.

Heidegger, M. (1997). Ser y Tiempo. Santiago: Trotta.

Husserl, E. (1989). Ideas pertaining to a pure phenomenology and to a phenomenological philosophy: Second book. Dordrecht: Kluwer.

Husserl, E. (2015). La idea de la fenomenología: Cinco lecciones. México: FCE.

Jaspers, K. (2010). Psicopatología general. México: FCE.

Kant, I. (1993). Crítica de la razón pura. México: Alfaguara.

López-Silva, P. (2014). Posmodernidad y Narrativa. La discusión sobre el fundamento del Self. Pensamiento, 70(262), 121-148. doi: https://doi.org/10.14422/pen.v70.i262.y2014.007

Lyotard, J.F. (1989). ¿Por qué filosofar? Barcelona: Paidós.

Maturana, H. (1989). Todo lo dice un observador. En W.I. Thompson (ed.), Gaia: Consecuencias de una nueva biología. Barcelona: Ed. Kairós.

Maturana, H., & Varela, F. (1984). El árbol del conocimiento. Santiago: Ed. Universitaria.

Maturana, H. (1994). Emociones y Lenguaje en Educación y Política. Chile: Centro de Estudios del Desarrollo.

Maturana, H. (1995). Fenomenología del conocer. Santiago: Edith Contreras.

Maturana, H. (1997). La realidad: ¿objetiva o construida? Madrid: Ed. Anthropos.

Maturana, H. (2000). El sentido de lo humano. Santiago: Dolmen.

Maturana, H. (2004). Objetividad: Un argumento para obligar. Chile: Sáez Editores.

Moltedo, A. (2008). La Evolución de la obra y el Modelo de Vittorio Guidano: Notas Histórico Biográficas. Revista de Psicología, 17(1), 65-85.

Otaíza, M. (2007). Crítica a la Fenomenología del conocimiento de Humberto Maturana. Philosophica, 32, 49-62.

Parfit, D. (1984). Reasons and Persons. Oxford: Oxford University Press.

Progonine, I. (1996). El fin de las certidumbres. Santiago de Chile: Editorial Andrés Bello.

Ricoeur, P. (1997). Verdad y Mentira. Madrid: Encuentro.

Sartre, J.P. (1966). El Ser y la Nada: Ensayo de ontología fenomenológica. Buenos Aires: Ed. Losada.

Vattimo, G. (2004). El fin de la modernidad. España: Gedisa

Watzlawick, P. (1992). ¿Es real la realidad? Barcelona: Herder.

Weimer, W. (1977). A conceptual framework for cognitive psychology: Motor theories of the mind. En. R. Shaw & J. Bransford (eds.), Perceiving, acting, and working. Hilldale: Erlbaum.

Zagmutt, A. (2006). El modelo cognitivo postracionalista. Recuperado de https://www.scribd.com/document/105876703/La-Evolucion-de-La-Terapia-Cognitiva-Pos-racionalista

Published

2019-04-22

How to Cite

Lopez-Silva, P., & Otaiza-Morales, M. (2019). Personal Identity as Knowing Organization: Examining the Relationship between Constructivism and Postrationalist Cognitivism*. CES Psicología, 12(3), 119–132. https://doi.org/10.21615/cesp.12.3.9

Issue

Section

Artículos de Reflexión
QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views
Crossref Cited-by logo

Some similar items: