Narratives and Resilience Life Stories as a Methodological Mediation to Rebuild the Wounded Existence

Authors

  • Luis Fernando Granados Ospina Pontificia Universidad Javeriana
  • Sara Victoria Alvarado Salgado Universidad de Manizales
  • Jaime Alberto Carmona Parra Universidad de Manizales

DOI:

https://doi.org/10.21615/cesp.10.1.1

Keywords:

Resilience, Narrative, Qualitative Mediation, Biographical Method, Autobiographical Method, Life Stories, Stories of Life, Adversity

Abstract

This article seeks to category resilience dialogue with the narrative approach from an approach to life stories and qualitative methodological mediation of particular meaning to read comprehensively what happens when subjects relate the life telling stories. Recognizing that accenso humanity as subjective construction, goes through that ability to relate one's life, crossed by boundaries experiences. The focus is placed on the same stories of life as mediation and its significance for research on resilience. The working method involves a literature review and a categorical analysis work, looking for theoretical and methodological elements that strengthen resilience research from the narrative approach.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alvarado, S. (2014). Ampliación de la comprensión de los procesos de configuración de subjetividades políticas de niños, niñas y jóvenes en Colombia desde una perspectiva alternativa del desarrollo humano: tránsitos y aprendizajes. (17-53). En S. Alvarado & H. Ospina. Socialización política y configuración de subjetividades. Construcción social de niños, niñas y jóvenes como sujetos políticos. Bogotá. Siglo del Hombre Editores.

Alvarado, S., & Granada, P. (2010). Resiliencia y sentido político en niños y niñas en situación de calle. Revista Latinoamérica de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 8(1), 311-327.

Arfuch, L. (2010). El espacio biográfico: dilemas de la subjetividad contemporánea. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Arfuch, L. (2010a). Sujetos y narrativas. Centros de Estudios Sociológicos. Universidad Nacional Autónoma de México. Acta Sociológica, 53, 19-41.

Arfuch, L. (2008). El espacio teórico de las narrativas: un desafío ético y político. Revista internacional de filosofía Iberoamericana y teoría social, 13(42), 131-140.

Aya, S. (2010). Reflexiones acerca de los procesos incluidos en la construcción narrativa. ¿Cómo emergen los reatos? Perspectiva Psicológica, 6(1), 185–194.

Barudy, J., & Dantagnan, M. (2005). Los buenos tratos a la infancia: parentalidad, apego y resiliencia. Barcelona: Gedisa.

Brant, J. (2001). Historias de vida una apuesta Epistemológica. Revista Heterotopia, 7(17), 13-39.

Brooks, R., & Goldstein, S. (2004). El poder de la resiliencia: cómo lograr el equilibrio, la seguridad y la fuerza interior para vivir en paz. Barcelona: Paidós.

Bruner, J. (1997). La educación, puerta de la cultura. Madrid: Visor Dis.

Bruner, J. (2003). La fábrica de historias: derecho, literatura, vida. México: Fondo de Cultura Económica.

Builes, M., & Bedoya, M. (2008). La familia contemporánea: relatos de resiliencia y salud mental. Revista Colombiana de Psiquiatría, 37(3), 344-354.

Camarero, J. (2014). Resiliencia y narrativas de la Shoah: los testimonios resilientes y la práctica neuropsiquiátrica. Revista de Estudios Franceses, 10, 75-93.

Carmona, J., Moreno, F., & Tobón, J. (2012). La carrera de las niñas soldado en Colombia: un estudio desde el punto de vista del agente. Medellín: Fondo Editorial Funlam.

Carmona-Parra, J. (2013). Las niñas de la guerra en Colombia. Manizales: Fondo Editorial UCM.

Chárriez, M. (2012). Historias de vida: una metodología de investigación cualitativa. Revista Griot, 5(1), 50 -67.

Connelly, F. M., & Clandinin, D. J. (1995). Relatos de experiencia e investigación narrativa. En J. Larrosa et al., Déjame que te cuente. Ensayos sobre narrativa y educación. Barcelona: Laertes.

Cornejo, M., Mendoza, F., & Rojas, R. (2008). La investigación con relatos de vida: pistas y opciones del diseño metodológico. Revista Psyke, 17(1), 29-39.

Cyrulnik, B. (2001). La Maravilla del dolor. El sentido de la resiliencia. Barcelona: Granica.

Cyrulnik, B. (2005). El amor que nos cura. Barcelona: Gedisa.

Cyrulnik, B. (2009). Los patitos feos. La resiliencia: una infancia infeliz no determina la vida. Barcelona: Gedisa.

Delory-Momberger, C. (2015). La condición biográfica: ensayos sobre el relato en sí en la modernidad avanzada. Medellín: Editorial Universidad de Antioquia.

Duero, D., & Limón, G. (2007). Relato autobiográfico e identidad personal. Un modelo de análisis narrativo. Revista de Antropología Iberoamericana, 2(2), 232–275. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/28183315_Relato_autobiogrfico_e_identidad_personal_Un_modelo_de_anlisis_narrativo

Escalante, E. (2013). La perspectiva ricoeuriana y el análisis de las narrativas. Revista Fundamentos de Humanidades, 14(1), 175–192.

Ferrarotti, F. (2011). Las historias de vida como método. Revista Acta Sociológica 56, 95-118.

García, V. (2015). La creación del sí mismo. Revista Mexicana de investigación educativa,14, 175–192.

García–Vesga, M.C., & Domínguez–De la Rosa, E. (2013). Desarrollo teórico de la resiliencia y sus aplicaciones en situaciones de adversidad: una revisión analítica. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y juventud 11(1), 63-77.

Gergen, K. (1996). Realidades y relaciones: aproximaciones a la construcción social. México: Editorial Paidós.

Gómez, J. (2014). Memoria, historias de vida y papel de la escucha en la transformación subjetiva de victimas/sobrevivientes del conflicto armado colombiano. El Ágora USB, 14, 37–60.

Henderson, E. (2006). La resiliencia en el mundo de hoy: cómo superar la adversidad. Barcelona: Gedisa.

Korniblit, A. (Coord.). (2007). Metodologías cualitativas en Ciencias Sociales. Buenos Aires: Biblos.

Kotliarenco, M., Cáceres I., & Fontecilla, M. (1997). Estado del arte en resiliencia. Washington: Organización Panamericana de la Salud.

Loureiro, A. (1991). Problemas teóricos de la autobiografía. Revista Anthropos, 29, 2-9.

Manciaux, M. (2003). La resiliencia: resistir y rehacerse. Barcelona: Gedisa.

Mandariaga, J. (Coord). (2014). Nuevas miradas sobre la resiliencia: ampliando ámbitos y prácticas. Barcelona: Gedisa.

Mandariaga, J., Palma, M., Surjo, P., Villalba, C., & Arribillaga, A. (2014). La construcción social de la resiliencia. En J. Mandariaga (Coord). Nuevas miradas sobre la resiliencia: ampliando ámbitos y prácticas. Barcelona: Gedisa.

Magnabosco, M. (2014). El construccionismo social como abordaje teórico para comprender el abuso sexual. Revista de Psicología, 32(2), 220–242.

Peña, J, (2014). La vida exige ser narrada. Anuario Filosófico, 47(3), 567 -587.

Pérez, G. (2000). Investigación cualitativa: retos e interrogantes. Madrid: Muralla.

Pretto, A. (2011). Analizar las historias de vida: reflexiones metodológicas y epistemológicas. Revista Tabula rasa, 15, 171-194.

Puig, G., & Rubio, L. (2011). Manual de resiliencia aplicada. Barcelona: Gedisa.

Pujadas, J. (1992). El método biográfico: el uso de las historias de vida en ciencias sociales. Cuadernos Metodológicos 5. Madrid: CIS (Centro de Investigación Sociológica).

Ricoeur, P. (2003). Teoría de la interpretación. Discurso y excedente de sentido. México: Siglo XXI editores.

Ricoeur, P. (2006). La vida un relato en busca de narrador. Revista Ágora, papeles de filosofía, 25(2), 9-22.

Ricoeur, P. (2008). Si mismo como otro. Madrid: Siglo XXI Editores.

Ricoeur, P. (2009). Tiempo y Narración III. Tiempo narrado. México: Siglo XXI Editores.

Rodríguez, D. (2003). Resiliencia, subjetividad e identidad. Los aportes del humor y la narrativa. En A. Melillo, & D. Rodríguez (comps.). Resiliencia y subjetividad: los ciclos de la vida. Barcelona: Paidós.

Rodríguez, J. (1999). El Método de las historias de vida. Revista Antropos, 20-1(38), 85-101.

Rodríguez, C. (2006). Narrativas resilientes en policías discapacitados por hechos violentos. Pensamiento Psicológico, 2(7), 41-53.

Rodríguez, J. (2009). Asedio a las narrativas contemporáneas. Mapa de posibles investigaciones. Cuadernos de Literatura, 14(26), 14-51.

Ruiz, J. (2003). Metodología de la Investigación Cualitativa. Deusto: Universidad de Bilbao.

Sancho Gil, J. (2014). Historias de vida: el relato biográfico entre el autoconocimiento y dar cuenta de la vida social. Revista Praxis Educativa, 18(2), 24-33.

Vanistendael, S., & Lecomte, J. (2002). La felicidad es posible. Despertar en niños maltratados la confianza en sí mismos: Construir la resiliencia. Barcelona: Gedisa.

Published

2016-11-28

How to Cite

Granados Ospina, L. F., Alvarado Salgado, S. V., & Carmona Parra, J. A. (2016). Narratives and Resilience Life Stories as a Methodological Mediation to Rebuild the Wounded Existence. CES Psicología, 10(1), 1–20. https://doi.org/10.21615/cesp.10.1.1
QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views

Some similar items: