TRASTORNOS NEUROPSIQUIÁTRICOS EN ESTUDIANTES UNIVERSITARIOS CON BAJO RENDIMIENTO ACADÉMICO DE UNA UNIVERSIDAD PRIVADA DE MEDELLÍN (Neuropsychiatric disorders in a sample of university students with academic lower performance of a private Medellin Universi
Abstract
El propósito de ésta investigación fue establecer la frecuencia de trastornos neuropsiquiátricos en estudiantes universitarios con bajo rendimiento académico de la Universidad San Buenaventura Medellín. Se calculó una muestra aleatoria de 39 sujetos con problemas académicos de diferentes carreras, lo cual correspondió al 13 % de la población, para detectar trastornos cuya frecuencia fuera superior al 2%, con un nivel de confianza del 95% y un poder del 80%. Se utilizó una entrevista estructurada neuropsiquiátrica para adultos (MINI-Plus). Los trastornos que se presentaron con más frecuencia fueron depresión mayor con riesgo suicida (10.3 %) y riesgo suicidio (10.2 %). El 61.5% de la muestra no reunió criterios para diagnóstico de psicopatología.
The purpose of this research was to establish the frequency of neuropsychiatric disorders in college students with poor academic achievement of San Buenaventura University in Medellin- Colombia. From a population of 300 students, a random sample of 39 subjects with academic difficulties from different undergraduate programs which corresponds to 13% of the population was taken, in order to detect disorders with a frequency upper than 2%, a confidence level of 95 % and a power of 80 %. A neuropsychiatric structured interview for adults (Mini-PLUS) was used. 61.5% did not show any neuropsychiatric diagnosis; however, 10.3% presented major depression criteria, and 10.3% suicide risk.
Keywords: Psychopathology, Lower Academic Performance, Academic Failure, Academic Achievement, University Students, College students, Diagnosis, Clinical Interview, Structured Clinical Interview.
Downloads
References
Arrivillaga, M., Cortés, C., Goicochea, V. & Ortiz, T. (2004). Caracterización de la depresión en jóvenes universitarios. Universitas Psychologica 3 (1), 17-26.
Cáceres, D., Salazar, I., Varela, M. & Tovar, J. (2006). Consumo de drogas en jóvenes universitarios y su relación de riesgo y protección con los factores psicosociales. Universitas Psychologica 5(3), 521-534.
Calvo, J., Sanchez, R. & Tejada, P. (2003). Prevalence and factors associated with suicidal thinking among university students. Revista de salud pública 5(2), 123-43.
Carrretero, M., Palacios, J. & Marchesi, A. (1995). Psicología evolutiva: adolescencia, madurez y senectud (Vol. 3). Madrid, España: Alianza.
Casullo, María. M. (2005). Ideaciones y comportamientos suicidas en adolescentes: una urgencia social. Anuario de Investigaciones (Facultad de Psicología. Universidad de Buenos Aires) 12, 173-182.
Cova, F., Alvial, W., Aro, M., Bonifetti, A., Hernández, M. & Rodríguez, C. (2007). Problemas de salud mental en estudiantes de la universidad de Concepción. Terapia psicológica 25(2), 105-112.
Feldman, L., Goncalves, L., Chacón-Puignau, G., Zaragoza, J., Bagés, N. & Pablo, J. (2008). Relaciones entre estrés académico, apoyo social, salud mental y rendimiento académico en estudiantes universitarios venezolanos. Universitas Psicológica 7(3), 739-751.
Jofre, V., Martínez, G., García, G. & Sánchez, L. (2007). Depresión en estudiantes de medicina. Resultados de la aplicación del inventario de depresión de Beck en su versión de 13 ítems. Alcmeon, Revista Argentina de Clínica Neuropsiquiátrica 14(1), 86-93.
Manelic, R. & Ortega, H. (1995). La depresión en los estudiantes universitarios de la Escuela Nacional de Estudios Profesionales Plantel Aragón, Salud Mental 18(2), 31- 34.
Merani, A (1976). Diccionario de psicología. España: Grijalbo.
Ministerio de la Protección Social. (2003-2004). Estudio Nacional de Salud Mental - Colombia 2003. Recuperado el 29 de mayo de 2008, de http://www.minproteccionsocial.gov.co/VbeContent/NewsDetail.asp?ID=14822&IDCompany=3.
Reglamento estudiantil (2001). Universidad de San Buenaventura seccional Medellín. Folleto.
Riveros, M. (2003). Características sociodemográficas y niveles de depresión en estudiantes ingresantes a la UNMSM a través de la escala CES – D. Tesis de maestría no publicada, Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Lima, Perú.
Sheehan, D. V., Lecrubier, Y., Sheehan, H., Amorim, P., Janavs, J., Weiller, E., Hergueta, T., Baker, R., & Geoffrey, C. (1998). The Mini-International Neuropsychiatric Interview (M.I.N.I.): The Development and Validation of a Structured
Diagnostic Psychiatric Interview for DSM-IV and ICD-10. Journal Clinical Psychiatry, 59 (20), 22 – 33.
Torres, M., Hernández, M., Castillo, P., Coronado, O. & Cerezo, S. (2008). Relación entre promedio escolar y tres indicadores de ansiedad en estudiantes de medicina. Universitas Psicológica 8 (1), 61-86.
Vargas, O. M., Lemos, M., Toro, B. E. & Londoño, N. H. (2008). Prevalencia de trastornos mentales en estudiantes universitarios usuarios del servicio de psicología. International Journal of Psychological Research 1(2), 21-30.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Each manuscript is accompanied by a statement specifyingThat the materials are unpublished, that have not been previously published in printed formatElectronic and that they will not be presented to any other means before knowing the decision of the magazine. ThroughoutIn case, any previous publication, sea in printed or electronic form, must be made known to the editorial staffWriting The authors attach a signed statement stating that, and the manuscript is acceptedFor publication, the rights of reproduction are the exclusive property of the Journal CES Psychology.Article metrics | |
---|---|
Abstract views | |
Galley vies | |
PDF Views | |
HTML views | |
Other views |