The influencers and the impact in the consumer law in Colombia

Authors

  • Daisy Johana Rodríguez Galán Fundación Universitaria Juan de Castellanos
  • Andrea Carolina Hernández Medina Fundación Universitaria Juan de Castellanos

DOI:

https://doi.org/10.21615/cesder.6833

Keywords:

influencers, consumption, marketing, advertiser, regulation

Abstract

The concept of influencer marketing refers to "a type of strategy carried out by brands that consists of using influential people in a topic or sector to transmit a message and increase reach" (Hernández, 2017). This is where the influencer becomes a prescriber, that is, the individual who can convince a large number of people to buy a certain commercial product. In the online medium, a positive or negative reference from the influencer can affect a potential buyer, and if we add to this a recommendation from a person with notable recognition, it is a means of success in the market. According to Fundeu BBVA (2017), influencer is used to "refer to people with knowledge, prestige and presence in certain areas in which their opinions can influence the behavior of many other people". This influencer undoubtedly generates an advertising impact through social networks, becoming an opinion leader in the market.

It would be thought that an influencer is a guide to good practice, however, reality reveals that the absence of legal control in the use of digital marketing strategies, and in the generation of advertising, affects the consumer's decision; since there are no ethical principles and regulated practices of the mechanisms used to "convince".

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Daisy Johana Rodríguez Galán, Fundación Universitaria Juan de Castellanos

Decana de la Facultad de Ciencias Jurídicas y Políticas Internacionales de la Fundación Universitaria Juan de Castellanos - Tunja (Colombia). Investigadora Junior Minciencias. Investigadora del grupo Hugo Grocio. Directora Regional Boyacá de la Asociación Colombiana de Derecho Procesal. Directora de la Especialización en Derecho Procesal Constitucional de la Fundación Universitaria Juan de Castellanos. Miembro ICON (Colombia).

Andrea Carolina Hernández Medina, Fundación Universitaria Juan de Castellanos

Docente de la Facultad de Ciencias Jurídicas y Políticas Internacionales de la Fundación Universitaria Juan de Castellanos - Tunja (Colombia). Coordinadora de la Liga del Consumidor JDC.

References

Alerta Sanitaria INVIMA No. 73 (2020, 15 de abril).

Asociación de Marketing de España (2015, 19 de enero).

Baquerizo Ortuño. (2018). Análisis y Estudio comparativo de las publicaciones de wellness influencers en la red social Insta., Universidad Casa Grande.

Begoña Gómez (2018, 2 de abril). El influencer: herramienta clave en el contexto digital de la publicidad engañosa. Versión digital disponible en: https://doi.org/10.17502/m.rcs.v6i1.212

Bundesgerichtshof. Sentencia. (2021, 9 de septiembre). Versión digital disponible en: https://www.bundesgerichtshof.de/SharedDocs/Pressemitteilungen/DE/2021/2021170.html?nn=10690868

Constitución Política de la República de Colombia. (1991, 20 de julio). Versión digital disponible en: http://www.secretariasenado.gov.co/senado/basedoc/constitucion_politica_1991.html#:~:text=La%20Constituci%C3%B3n%20es%20norma%20de,se%20aplicar%C3%A1n%20las%20disposiciones%20constitucionales.&text=Es%20deber%20de%20los%20nacionales,y%20obedecer%20a%20las%20autoridades

Díaz Guevara, G. y Galvis Quintero, P. (2017). Influencers, una estrategia de comunicación como posicionamiento de marca. Facultad de Comunicación Social, Universidad Santo Tomás, Bogotá, Colombia. Tomado de: https://repository.usta.edu.co/handle/11634/10152

Diez, F. (2018). El régimen jurídico de los “influencers”. LinkedIn. Tomado de: https://www.linkedin.com/pulse/aspectos-legales-tener-en-cuenta-las-colaboraciones-con-fernando-d%C3%ADez/?originalSubdomain=es

Federal Trade Commission (FTC). Guides Concerning the Use of Endorsements and Testimonials in Advertising. Versión digital disponible en: https://www.ftc.gov/sites/default/files/attachments/press-releases/ftc-publishes-final-guides-governing-endorsements-testimonials/091005revisedendorsementguides.pdf

Fundeu BBVA (2017, 20 de abril).

Gómez, Olga. (2019). ¿Qué es el native advertising o publicidad nativa? Versión digital disponible en: https://www.wearecontent.com/blog/publicidad-nativa/que-es-native-advertising

Hearn y Schoenhoff, en Marshall, P. D. y Redmond, S. (2016): A companion to Celebrity: Wiley- Blackwell.

Hernández Lara. (2017). Blog. digimind. Versión digital disponible en: https://blog.digimind.com/es/insight-driven-marketing/marketing-de-influencia-aumentar-ventas#:~:text=El%20marketing%20de%20influencia%20o,aumentar%20el%20reach%20(alcance)

Hennessy, B. (2018). Influencer Building your personal Brand in the age of social media. Nueva York, Estados Unidos: Citaldel Press, Kensington Publishing Corp.

Hidalgo-Marí, T., y Serraga-Saavedra, J. (2017). El fenómeno youtuber y su expansión transmedia. Análisis del empoderamiento juvenil en redes sociales. Fonseca, Journal of Communication, ISSN-e 2172-9077, n. 15. Ediciones Universidad de Salamanca. Pp. 43-56. Versión digital disponible en: https://www.researchgate.net/publication/321418962_El_fenomeno_youtuber_y_su_expansion_transmedia_Analisis_del_empoderamiento_juvenil_en_redes_sociales

ICPEN. (2016). Online reviews and endorsements: Icpen guidelines for digital influencers. Tomado de: https://icpen.org/sites/default/files/2017-06/ICPEN-ORE-Guidelines%20for%20Digital%20Influencers-JUN2016.pdf

Iniciativa con proyecto de decreto de protección al consumidor. (2022, 18 de mayo). México. Partido Morena.https://infosen.senado.gob.mx/sgsp/gaceta/65/1/2022-05-18-1/assets/documentos/Ini_Morena_Dip_Rosario_Div_Disp_Proteccion_Consumidor.pdf

INDECOPI. (2019). Guía sobre publicidad digital y recomendaciones para influencers. https://bit.ly/32O6dDu

International Chamber of Commerce. (2018). Código de Publicidad y de Comunicaciones de Mercadeo de la ICC. Paris. https://cms.iccwbo.org/content/uploads/sites/3/2018/10/icc-advertising-andmarketing-communications-code-spa.pdf

Ley 1480 de 2011. (2011, 12 de octubre). Congreso de la República, http://wp.presidencia.gov.co/sitios/normativa/leyes/Documents/Juridica/ley%201480%20de%2012%20de%20octubre%20de%202011.pdf

Monerris, Valentí P. (2018, 19 de febrero): “La publicidad encubierta en Instagram: análisis comparado de la regulación de la publicidad encubierta entre España y Estados Unidos”. Trabajo fin de grado.

Resolución 70/186. (2015, 22 de diciembre) aprobada por la Asamblea General el [sobre la base del informe de la Segunda Comisión (A/70/470/Add.1)] 70/186. Protección del consumidor.

Sentencia C-592/12. (2012, 25 de julio). Corte Constitucional de Colombia. Versión digital disponible en: https://www.corteconstitucional.gov.co/RELATORIA/2012/C-592-12.htm

Serrano Massa, C. (2016). Influenciadores: nuevos profesionales del marketing y la publicidad. Marea Digital Ensayos de estudiantes DC sobre negocios, comunicación 41 y tendencias en el mundo digital, ISSN-e 2591-3743, nº 123. Universidad de Palermo. Pp. 11-13. Tomado de: https://fido.palermo.edu/servicios_dyc/publicacionesdc/vista/detalle_articulo.php?id_libro=622&id_articulo=12910

Wojdynski, BW. y Evans, NJ. (2015). “Going native: Effects of disclosure position and language on the recognition and evaluation of online native advertising”, Journal of Advertising, vol. 45, (2): 157-168.

Published

2022-12-23

How to Cite

Rodríguez Galán, D. J., & Hernández Medina, A. C. (2022). The influencers and the impact in the consumer law in Colombia. CES Derecho, 13(3), 67–82. https://doi.org/10.21615/cesder.6833

Issue

Section

Artículos de investigación
QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views
Crossref Cited-by logo

Similar Articles

<< < 1 2 3 

You may also start an advanced similarity search for this article.