Implementation of an assisted virtual classroom through the Moodle platform. Case of the Mexican Society of Criminology Chapter New Lion, CSO

Authors

  • Rolando Granados Muñoz Universidad de Guanajuato

DOI:

https://doi.org/10.21615/cesder.12.1.3

Keywords:

classroom, distance education, electronic learning, programmed instruction

Abstract

Actually, the development of organizations based on technology is essential, in the educational and teaching fields it is not the exception. The purpose of this article was to implement a virtual classroom assisted through the Moodle platform in the research area of the Mexican Society of Criminology Chapter New Lion, CSO. SWOT diagnosis was carried out, in addition, resources were developed on the Moodle platform through the mil aulas accommodation site, obtaining six URLs, a lesson, three pages, two forums, two exams, three files, a workshop, a folder, one task and six badges; all of these resources scheduled to be taught over a five-week period, beginning June 29, 2020 to August 2, 2020. Two of the participants never entered the classroom and the course; one participant only entered the first week without performing activities. The rest of the participants declined over the course of the course, with three participants successfully completing their research reports.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rolando Granados Muñoz, Universidad de Guanajuato

Licenciado en Criminología, con Maestría en Ciencias del Comportamiento. Profesor de Criminología y Criminalística. Director de la revista Archivos de Criminología, Seguridad Privada y Criminalística. Especialista en Formación Docente de Telebachillerato Comunitario. 

References

Alfonso, I. R. (2016). La sociedad de la información, sociedad del conocimiento y sociedad del aprendizaje. Referentes en torno a su formación. Bibliotecas. Anales de Investigación, 12(2), 235-243.

Bustos, A., & Coll, C. (2010). Los entornos virtuales como espacios de enseñanza y aprendizaje. Una perspectiva psicoeducativa para su caracterización y análisis. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 15(44), 163-184.

Casano, F. (2006). La plataforma de aprendizaje Moodle como instrumento para el trabajo social en el contexto del espacio europeo de la educación superior. Acciones e Investigaciones Sociales, (Ex. 1), 367.

Ceballos-Herrera, F. A. (2009). El informe de investigación con estudio de casos. Magis. Revista Internacional de Investigación en Educación, 1(2), 413-423.

Crovi, D. M. (2005). La sociedad de la información: una mirada desde la comunicación. Ciencia, 56(4), 23-37.

Gido, J., & Clements, J. P. (1999). Administración exitosa de proyectos. International Thomson Editores.

Herrera, A. F. (2009). Impacto de las aulas virtuales como mediación pedagógica en las asignaturas presenciales de pregrado del departamento de humanidades de la Universidad Militar Nueva Granada. Revista Educación y Desarrollo Social, 3(2), 118-132.

Homero, P. (2017). Plataformas virtuales y su impacto en la educación superior. Explorador Digital, 1(4), https://doi.org/10.33262/exploradordigital.v1i2.318

Jiménez, V. E., & Comet, C. (2016). Los estudios de casos como enfoque metodológico. Academo Revista de Investigación en Ciencias Sociales y Humanidades, 3(2).

Lagunes, A., Castro, C. A., Flores, M. A., Ortiz, A. F., & Lagunes, P. (2015). Plataformas educativas virtuales como apoyo a la tutoría de investigación para estudiantes universitarios. Trabajo presentado en la conferencia del XXI Congreso Internacional sobre Educación Bimodal, Colombia.

Llorente, M. C. (2007). Moodle como entorno virtual de formación al alcance de todos. Comunicar, 15(28), 197-202.

Lechuga, M., Fernández-Arteaga, A., Ríos, F., & Fernández-Serrano, M. (2014). Utilización de entornos virtuales educativos y recursos educativos abiertos (OpenCourseWare) en cursos de ingeniería química de la Universidad de Granada, España. Formación Universitaria, 7(4), 3-14. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062014000400002

Marín, V., Ramírez, A., & Sampedro, B. (2011). Moodle y estudiantes universitarios. Dos nuevas realidades del EEES. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 15(1),109-120.

Martínez-Bahena, E., Lopez-Escogido, D., Escamilla-Regis, D., & Älvarez-Monroy, L. M. (2017). La importancia de las plataformas educativas virtuales como herramienta de apoyo a la educación tradicional. Revista de Tecnología y Educación, 1(1), 16-24.

Pérez, M. L., & Saker, A. (2013). Importancia del uso de las plataformas virtuales en la formación superior para favorecer el cambio de actitud hacia las TIC; estudio de caso: Universidad del Magdalena, Colombia. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 6(1), 153-166.

Pérez, R., Mercado, P., Martínez, M., Mena, E., & Partida, J. Á. (2018). La sociedad del conocimiento y la sociedad de la información como la piedra angular en la innovación tecnológica educativa. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 8(16), 847-870. http://dx.doi.org/10.23913/ride.v8i16.371

Ponce, H. (2007). La matriz foda: alternativa de diagnóstico y determinación de estrategias de intervención en diversas organizaciones. Enseñanza e Investigación en Psicología, 12(1), 113-130.

Ramírez, J. L. (2009). Procedimiento para la elaboración de un análisis FODA como una herramienta de planeación estratégica en las empresas. Ciencia Administrativa, (2), 54-61.

Ramírez, W., & Baraja, J. I. (2017). Uso de las plataformas educativas y su impacto en la práctica pedagógica en instituciones de educación superior de San Luis Potosí. EDUTEC. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (60), 1-13. https:// doi.org/10.21556/edutec.2017.60

Rojas, N., Pérez, F., Torres, I., & Peláez, E. (2014). Las aulas virtuales: una opción para el desarrollo de la educación médica. EDUMECENTRO, 6(2), 231-247.

Sierra, C. A. (2011). La educación virtual como favorecedora del aprendizaje autónomo. Panorama, 5(9), 75-87.

Sociedad Mexicana de Criminología Capítulo Nuevo León, A. C. (2020). Equipo de trabajo. https://www.somecrimnl.org/

Sociedad Mexicana de Criminología Capítulo Nuevo León, A. C. (2020). Revista. https://acspyc.es.tl/

Terrazas, R., & Silva, R. (2013). La educación y la sociedad del conocimiento. Perspectivas, 16(32), 145-168.

Trinchet, C., & Trinchet, R. M. (2007). La definición del problema: el paso primero y fundamental del proceso de investigación científica. Acimed, 16(2).

Vargas-Cubero, A., & Villalobos-Torres, G. (2018). El uso de plataformas virtuales y su impacto en el proceso de aprendizaje en las asignaturas de las carreras de Criminología y Ciencias Policiales, de la Universidad Estatal a Distancia de Costa Rica. Revista Electrónica Educare, 22(1), 1-20. https://doi.org/10.15359/ree.22-1.2

Villagómez, J. A., Mora, Á. H., Barradas, D. S., & Vázquez, E. (2014). El análisis FODA como herramienta para la definición de líneas de investigación. Revista Mexicana de Agronegocios, 35, 1121-1131.

Published

2021-08-23

How to Cite

Granados Muñoz, R. . (2021). Implementation of an assisted virtual classroom through the Moodle platform. Case of the Mexican Society of Criminology Chapter New Lion, CSO. CES Derecho, 12(1), 46–57. https://doi.org/10.21615/cesder.12.1.3

Issue

Section

Artículos de investigación
QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views
Crossref Cited-by logo