The randomness in the condition of victims and / or perpetrators of childhood and adolescence in the Colombian armed conflict

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21615/cesder.10.2.2

Abstract

The dual victim-victimizer quality that has been attributed to adolescence linked to the Colombian armed conflict, is built on the fallacy of randomness, in which criterias such as the age and the crimes magnitude committed are fundamental in the criminological politics of the Colombian State, factors that we consider, given the specificities in which the recruitment is presented, as external to its volitional spectra.

In this sense, it is necessary to ask ourselves whether the attribution of a punitive type of responsibility is in accordance with the principles of the best interests of the child and progressive capacity, or if this would imply a secondary victimization from the institutional framework, generating the need to have a system that although seeks to safeguard as much as possible the rights to the truth, justice and reparation of third victims, also satisfies the rights of children and adolescents linked to the Colombian armed conflict.

Keywords: Childhood and adolescence linked to the Colombian´s armed conflict, best interests of the child, Progressive ability.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Juliana Salome Díaz Pantoja, Universidad de Talca Chile

Abogada Universidad de Nariño (Col), Magíster en Derecho mención Derecho Familia de la Universidad de Talca (CL.). Doctoranda en Derecho de la Universidad de Talca (CL.). Coordinadora académica Centro de Estudios sobre los Derechos de la Infancia y Adolescencia –CEDIA- Universidad de Talca (CL.). Becaria Conicyt 2019-2022.

References

Alvis, A., Duque, C.P., & Rodríguez, A. (2013). Entre la progresión y la regresión: la configuración iden-titaria en los procesos de pérdida. Revista Ces Psicología, 6(2), 177-194. http://revistas.ces.edu.co/index.php/psicologia/article/view/2602

Andersen, T. (1987). The reflecting team. Dialogue and meta-dialogue in clinical work. Family Process 26, 415-428. https://doi.org/10.1111/j.1545-5300.1987.00415.x

Arias, A.M., & Alvarado, S.V. (2015). Investigación narrativa: apuesta metodológica para la construc-ción social de conocimientos científicos. Revista CES Psicología, 8(2), 171-181. http://revistas.ces.edu.co/index.php/psicologia/article/view/3022

Arfuch, L. (2002). El espacio biográfico: dilemas de la subjetividad contemporánea. Buenos Aires: Fon-do de Cultura Económica.

Badiou, A. (2003). El ser y el acontecimiento. Buenos Aires: Manantial.

Bajtín, M. (1989). Teoría y estética de la novela. Trabajos de investigación. Madrid: Taurus.

Bajtín, M. (2003). Problemas de la poética de Dostoievski. México: Fondo de Cultura Económica.

Bateson, G. (2002). Espíritu y naturaleza. Buenos Aires: Amorrortu.

Benjamin, J. (2004). Beyond doer and done to: an intersubjective view of thirdness. The Psychoanalytic Quarterly 73, 5-46. https://doi.org/10.1002/j.2167-4086.2004.tb00151.x

Benjamin, J. (2012). El tercero. Reconocimiento. Clínica e Investigación Relacional 6 (12), 169-179. https://www.psicoterapiarelacional.es/CeIRREVISTA-On-line/CeIR-Valore-y-comente-los-trabajos-publicados/ID/299/El-Tercero-Reconocimiento-Jessica-Benjamin-PH-D

Bertrando, P., & Toffaneti, D. (2004). Historia de la terapia familiar. Barcelona: Ediciones Paidós Ibérica.

Bertrando, P. (2011) El terapeuta dialógico. El diálogo que conmueve y que transforma. México: Edito-rial Pax México.

Boscolo, L., & Bertrando, P. (2008). Terapia sistémica individual. Buenos Aires: Amorrortu.

Cornejo, M. (2006). El enfoque biográfico: Trayectorias, desarrollos teóricos y perspectivas. Psykhe, 15 (1), 95-106. https://doi.org/10.4067/S0718-222820060001000326

Cornejo, M., Besoain, C., & Mendoza, F. (2011). Desafíos en la generación de conocimiento en la inves-tigación social cualitativa contemporánea. Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualita-tive Social Research, 12(1), Art. 9. http://dx.doi.org/10.17169/fqs-12.1.1527

Cornejo, M., Faúndez, X., & Besoain, C. (2017). El análisis de datos en enfoques biográfico-narrativos: desde los métodos hacia una intencionalidad analítica. Forum Qualitative Sozialforschung / Fo-rum: Qualitative Social Research, 18(1), Art. 16. DOI: http://dx.doi.org/10.17169/fqs-18.1.2491

Creswell, J.W. (2007). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches (2nd ed.). Thousnd Oaks, CA: Sage.

da Rosa Silva, M., Duarte de Barcellos, E., Fração Sanchez, L., Steibel, D., de Paula Fernandes, P., … Pereira Klarmann, R. (2014). Registros de sessão terapêutica: relato, gravação ou transcrição? Considerações sobre as diferenças entre os registros. Psicologia Clinica, 26(2), 121-138. https://lume.ufrgs.br/handle/10183/144294

Deleuze, G. (2017). La subjetivación: curso sobre Foucault III. Buenos Aires: Cactus.

Denzin, N. (2001). The reflective interview and performative social science. Qualitative Research, 1, 23-46.

Derrida, J. (1993). Aporías. California: Stanford University Press.

Foucault, M. (1999). Obras esenciales. Volumen III: Estética, ética y hermenéutica. Barcelona: Paidós.

Foucault, M. (2012). Historia de la sexualidad I. La voluntad de saber. Madrid: Biblioteca Nueva.

Frank, A. (2001). Can we research suffering? Qualitative Health Research, 11(3), 353-362. https://doi.org/10.1177/104973201129119154

Frank, A. (2005). What is dialogical research and why should we do it. Qualitative Health Research, 15 (7), 964-974. https://doi.org/10.1177/1049732305279078

Haye, A. Larrain, A. (2010). What is an utterance? En E. Aveling, I. Kadianaki, M. Märtsin, B. Tyler, B. Wagoner, & L. Whittaker (Eds.) Dialogical Science: The Self in Communication, culture and so-ciety. London: Nova Science Publishers.

Heidegger, M. (1994). Conferencias y artículos. Barcelona: Ediciones del Serbal.

Kawulich, B. (2005). La observación participante como método de recolección de datos. Forum Qualita-tive Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research [On-line Journal], 6(2), Art. 43. http://dx.doi.org/10.17169/fqs-6.2.466

Lévinas, E. (2001a). Ensayos para pensar en otros. Pretextos: Valencia.

Lévinas, E. (2001b) La huella del otro. México: Taurus.

Marková, I. (2003). Constitution of the self: intersubjetivity and dialogicality. Culture & Psychology, 9 (3), 249-259. https://doi.org/10.1177/1354067X030093006

Morales, R. (2010). Psicoterapia sistémica, micropolítica y subjetividad: alcances en torno a la formación. En F. Gálvez (Comp.), Formación en y para una Psicología Clínica (45-68). Santiago: Ediciones Universidad de Chile.

Nancy. J. (2003). El sentido del mundo. Buenos Aires: La marca editora

Orange, D. (2013). El desconocido que sufre. Hermenéutica para la práctica clínica cotidiana. Santiago: Editorial Cuatro Vientos.

Pakman, M. (2010). Palabras que permanecen, palabras por venir. Micropolítica y poética en psicotera-pia. Barcelona: Gedisa.

Pakman, M. (2014). Texturas de la imaginación. Más allá de la biología y el giro lingüístico. Barcelona: Gedisa.

Rober, P. (1999). The therapist’s inner conversation in family therapy practice: some ideas about the self of the therapist, therapeutic impasse, and the process of reflection. Family Process, 38, 209-228. https://doi.org/10.1111/j.1545-5300.1999.00209.x

Valsiner, J. (2002). Forms of dialogical relations and semiotic autoregulations within the self. Theory & Psychology, 12 (2), 251-265. http://dx.doi.org/10.1177/0959354302012002633

White, M. (2002) Reescribir la vida. Entrevistas y ensayos. Barcelona: Gedisa.

White, M., & Epston, D. (1993) Medios narrativos para fines terapéuticos. Barcelona: Paidós.

Published

2019-12-19

How to Cite

Díaz Pantoja, J. S. (2019). The randomness in the condition of victims and / or perpetrators of childhood and adolescence in the Colombian armed conflict. CES Derecho, 10(2), 566–590. https://doi.org/10.21615/cesder.10.2.2

Issue

Section

Artículos de investigación
QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views