LIFE SATISFACTION IN CHILEAN UNIVERSITY STUDENTS: AN EXAMINATION OF THE RELATION BETWEEN GENDER AND SOCIOECONOMIC LEVEL (Satisfacción con la Vida en Estudiantes Universitarios Chilenos: Una Revisión de la Relación entre Género y Nivel Socioeconómico)

Marianela Denegri Coria, Nicolle González, Herman Elgueta, Constanza García, José Sepúlveda, Berta Schnettler, Oscar Vivallo, Pamela Salazar Valenzuela

Resumen


Abstract

The objectives of this study were to examine the psychometric properties of the Multidimensional Life Satisfaction Scale in university students (MSLSS) (Huebner, 1998) in a sample of university students from northern, central and southern Chile, where indicators of reliability and construct validity were examined. Also, it seeks to describe the levels of life satisfaction of students and to examine differences between gender and between socioeconomic statuses. The study is quantitative with a cross-sectional descriptive-relational design. The Multidimensional Life Satisfaction Scale was applied to a sample of 306 university students in northern, central and southern Chile, as well as a questionnaire that collected sociodemographic variables. It was used confirmatory factor analysis to evaluate the model expected from the five factors of the 40-item version of the scale. The results showed the scale had adequate psychometric behavior in this type of population, where also high satisfaction levels in overall and specific domains were found, and group differences were found by gender but not by socioeconomic status.

 

Key words: Subjective Well-Being, Life Satisfaction, Multidimensional, University Students.

 

Resumen

Los objetivos de este estudio fueron evaluar las propiedades psicométricas de la Escala Multidimensional de Satisfacción con la Vida en Estudiantes (MSLSS) (Huebner, 1998) en una muestra de estudiantes universitarios de la zona norte, centro y sur de Chile, examinando indicadores de confiabilidad y validez de constructo. Junto a esto, se buscó describir los niveles de satisfacción con la vida de los estudiantes y examinar diferencias por género y nivel socioeconómico. El estudio es cuantitativo con un diseño descriptivo relacional transversal. La Escala Multidimensional de Satisfacción con la Vida fue aplicada a una muestra intencionada de 306 estudiantes universitarios en el norte, centro y sur de Chile, al igual que un cuestionario que recogió variables sociodemográficas. Se utilizó el análisis factorial confirmatorio para evaluar el modelo esperado de cinco factores de la versión de 40 ítems de la escala. Los resultados demuestran que la escala tiene un comportamiento psicométrico adecuado para este tipo de población, también se encontraron altos niveles de satisfacción en los dominios generales y específicos, y diferencias en género, mas no en nivel socioeconómico.

 

Palabras claves: Bienestar Subjetivo, Satisfacción con la Vida, Multidimensional, Estudiantes Universitarios.

DOI: http://dx.doi.org/10.21615/cesp.11.1.4


Palabras clave


subjective well-being; life satisfaction; multidimensional; university students

Citas


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